View Single Post
Jeg vil ikke si at jeg har en defensiv holdning, men jeg har hørt på bl.a. Skeptoid en del år nå, så jeg har bare lært å tenke en del skeptisk. Og jeg blir ikke blid, ved tanken på hvordan alternativbransjen lurer penger ut av folk! Uten dermed å si noe om deg! Men jeg vet, at hvis en ikke leser en del naturfag, er det utrolig lett å bli lurt av slike. For dem bruker ofte ord å utrykk, som høres vitenskapelig ut, men vitenskapelig gir de ingen mening! Og ved ordet "detox" bør alle varsellamper lyse! Du kan jo høre eller lese mere om dette på skeptoid.
http://skeptoid.com/audio/skeptoid-4083.mp3
http://skeptoid.com/episodes/4083


Jeg vet godt hva magnesiumsulfat er, og jeg behøver ikke å google det, får å vite noen egenskaper om dette saltet. Magnesiumsulfat er saltet fra magnesium og svovelsyre, med den kjemiske formelen MgSO4, og det har heller merkelig nok ingen "detox" effekt. Men "broren" til magnesiumsulfat, nemmelig kalsiumsulfat CaSO4, har en mye mer kjent rolle, nemmelig kritt. Effekten av på putte i et salt, er å gjøre om væsken fra hypoton til isoton eller hyperton, så kroppen ikke trekker vann inn ifra badevannet. Dette er effekter kjent igjennom osmose, og er grunnen til at det er farlig å spise mye salt, drikke mye vannog drikke havvann, for dette forstyrrer saltbalangsen i kroppen. Saltbalansen i en frisk kropp har bestandig et osmotisk trykk, som tilsvarer 0,9% natriumklorid (bordsalt), og en løsning med dette osmotiske trykket er da isoton. Mens hypo er under og hyper er over. Så hvis du vil ligge i en hyperton saltløsning duger også havvann helt greit, selv om det er en kraftig slum kaldere herover. Men Dødehavet er sikkert en bra erstatning her.

Ellers har jeg prøvd den avslappende egenskapene et ordentlig varmt bad (40+ oC) har, og det er helt herlig. Særlig den indre varmen og roen en har etterpå. Men jeg har kun prøvd mjøsvann, der da.

Ellers er et toksin det samme som et giftstoff! For eksempel heter giftstoffene i planten selsnepe (Cicuta virosa) cicutoksin og cicutol (cicutoxin(e) på engelsk), og revebjelle (Digitalis purpurea) har giftstoffene digitoksigenin, digoksigenin, digitoksin og dioksin m.fl., alle disse er faktisk glykosider bygd opp av steroid, slik som testosteron, progesteron og kolesterol. Mens mange bakterier, som du nevner, faktisk også produserer toksiner. Det er disse toksinene som gir noen av sykdomssymptomene ved infeksjoner. Hos bakterier kan du ha flere typer toksiner, blant disse er polyketider, alkaloider (mest funnet i planter), terpenoider (gruppen har også mange aromastoffer i planter slik som limonen i sitronskall), fenylpropanoider og peptider (proteiner). Mitt inntrykk er at peptidene er vanligst hos bakterier. Der dem som har farligst gift er stivkrampe- og botulismebakterien. Og giftene her er kjent som tetanospasmin og botulintoksin (kjent som botox ). Og begge giftene/toksinene er ganske svære proteiner. Hvis en har en under dødelig forgiftning av disse, vil kroppen lage antistoffer (proteiner det også), og nøytralisere toksinene. Etter dette vil antistoffene og toksinene bli brutt ned til aminosyrer, som er byggesteinene til alle proteiner. Disse vil bli brukt for å danne nye antistoffer eller andre proteiner kroppen har behov for. Og disse proteinene er så svære, at en klarer ALLDRI å suge disse igjennom huden, uten å stikke/skjære hull først.
Og hvis det er alkaloider o.l., bryter levren ned disse stoffene til mindre bestanddeler (noen få forblir også hele), og de kommer ut på toalettet.

Så moralen er, trå forsiktig, når du diskuterer med en som er mere eller mindre nerd innen toksiner, biokjemi, fysikk, botanikk og biologi. Og toksiner, og planter står høyt på lista, mens kjemi var veldig høyt på samme liste før.

Hvis du reagerte så ille på uttrykket "pisslunkent", beklager jeg dette!
Men med min yrkeserfaring, reagerer jeg ikke lenger på de fleste dyreetterlatenskaper. For jeg har vasset i kuskit opp til knærne, og måkt dette, så svetten koker. Jeg har sittet og melket, mens en kuhale innklint med det du vet, har viftet rundt ørene mine. Ofte med innertier også. Og kuer har også sparket melkemaskin, med føtter innklint av det du vet. Jeg har høytrykksspylt et fjøs, så jeg har vært komplett dekt med kuskit etterpå. Etter noen runder med lit slikt, har en ikke så mye "IIIIK" følelser for slikt lenger. Og det jeg har nevnt her er ikke "toppen av isfjellet" en gang, av gyselige ting mine sanser har blitt utsatt for. Og jeg mener, at folk flest har ikke vondt av, å "komme ned på landjorda" og få et mer naturlig forhold til slikt. Jeg har aldri blitt syk av det heller!

Og jeg syns det er synd, at du har hatt mindre bra erfaringer av helsevesenet. Men jeg frykter, at det ofte kan bli slik, når det er flest mulig pasienter/lege. Når det gjelder psykologer, gjelder det å finne en, som du er på "bølgelengde" med. Og hvis du finner en, du er det med. Og dere har snakket om og luftet dritt fra evt. barndom eller senere, så mener jeg du bør være ganske lydhør på hva han sier. Narkotika mener jeg, bare konserverer dritten til senere bruk (ofte med renter), det kurerer deg ikke!


Som litteratur har jeg brukt:
"Mind-altering and poisonus plants of the world" skrevet av to professorer Michael Wink og Ben-Erik van Wyk.
ISBN=978-0-88192-952-2
"Mikroterrorister, bakterie, virus og soppinfeksjoner som truer vår helse" skrevet av professor Tony Hart.
ISBN=82-529-2888-9