View Single Post
Sitat av Skepty Vis innlegg
Poenget er at selv i Norge hvor det gis ekstrapoeng til kvinner som søker blant annet ingeniørstudier, velger flere kvinner helse og omsorgsyrker. Om samfunnsstrukturer var årsaken til yrkesvalg (som sosiologene og kjønnsforskerne hevder), ville denne trenden vært motsatt med økt grad av valgfrihet.
Vis hele sitatet...
Nå er jeg hverken sosiolog, kjønnsforsker eller noe som ligner på det, så akkurat den diskusjonen bør du kanskje ta med noen som er uenig med deg.

Jeg kritiserte Petersons bruk av statistikk, å ta kjønnsdeling på arbeidsmarkedet til inntekt for biologiske forskjeller uten å ta hensyn til sysselsettingsgrad og hvilke arbeidsoppgaver som er institusjonalisert, og endatil la det bevise at Norge har størst forskjell mellom kjønnene generelt, på grunn av likestilling. Det føyer seg inn i en argumentasjonsstil som har en litt... lemfeldig omgang med statistikk og forskning. Det er ikke konklusjonene til Peterson jeg argumenterer imot, det er metodene.

Hjernevask så jeg forresten aldri, er det en serie å anbefale? Har hatt inntrykk av Eia som litt overfladisk og fjasete, men det er kanskje en fordom basert på underholdningsprogrammer.
Sist endret av *pi; 24. april 2019 kl. 15:37.