View Single Post
Sitat av Skepty Vis innlegg
Statistikken bygges ikke på at kvinner i andre land ikke er i arbeid, men at av de som tar utdannelser i mindre likestilte land vil kvinner i større grad velge tradisjonelt mannsdominerte yrker, mens i land som Norge er det motsatt. At menn naturlig foretrekker mekaniske ting og at kvinner naturlig foretrekker menneskelige ting er ikke kontroversielt, det er anerkjent som et fenomen i alle seriøse fagmiljøer. (inkluderer da selvfølgelig ikke kjønnsstudier).
Vis hele sitatet...
Det er kanskje rimelig å anta at de relativt sett få kvinnene som tar utdanning i mindre likestilte land ikke er like representative for kvinnene i landet? Når "alle" kvinnene i et land er i arbeid er det naturlig at flere av dem vil ha kvinnedominerte jobber. Det kvinnedominerte arbeidet vi har institusjonalisert her gjøres i stor grad av hjemmeværende kvinner i andre land.

Mulig du overtolker meg litt, jeg har overhodet ikke problemer med å akseptere biologiske kjønnsforskjeller i interesser på gruppenivå. Jeg ser det ikke som noe eksplisitt mål å få en 50/50-kjønnsdeling i alle yrker, selv om det i en del tilfeller vil være heldig med en bedre balanse.
Sist endret av *pi; 24. april 2019 kl. 13:14.