View Single Post
Sitat av wavin Vis innlegg
Hvis vi sammenligner skole-psykiatrien med andre områder i samfunnet, ligger denne flere tiår bak. Og har gjort det leeenge.
Vis hele sitatet...
Det er jeg enig i, når det gjelder behandlingstilbud. Det er en ulikhet i tilgang til help i psykiatrien som man aldri hadde godtatt i somatikken. Jeg vet det ikke var det du mente, men jeg tror det henger litt sammen. Overdreven tvangsbruk tror jeg har mer med manglende ressurser enn med sadisme å gjøre. Når man er konsekvent for få på jobb og de fleste uten kompetanse, så kutter man hjørner. Jeg har vært med på det selv, og tenker idag at det ikke var greit.

Problemet er vår trang til å kategorisere ting, og å sette ting i en bås. Alle diagnoser blir satt ut i fra DSM og det er her vi feiler.
Vis hele sitatet...
Hvordan foreslår du at man skal sette psykiatriske diagnoser, da? Eller mener du man ikke skal ha diagnoser i psykiatrien?

Sitat av wavin Vis innlegg
Jeg er fullt klar over at hvis man skal delta i et samfunn, må man oppføre seg etter de normene samfunnet har satt for hva som er normalt. Men det er når dette blir patologisert jeg har problemer med det. Ingen vet hva sinnet er en gang.
Vis hele sitatet...
Litt enig, men det handler mer om at man må forstå hva en psyk. diagnose er. Det er ikke som en somatisk diagnose.

En diagnose kan være viktig på flere måter: Det handler om å se at det er et mønster i det man opplever, det blir på en måte et rammeverk å forstå det i som gir det mening. Symptomene er logiske innenfor denne forklaringsmodellen, ikke bare random dysfunksjon uten struktur. Det handler også om at det man opplever er noe kjent, noe mange andre opplever. Det er ikke "bare meg", det er ikke innbilning. Jeg ser ikke på diagnosen om en sykdom, men som en modell som forklarer hvordan man funker i forskjellige sammenhenger og hvorfor det er sånn. Paradoksalt nok kanskje, så kan diagnosen brukt rett gjøre at man føler seg mer normal.

I tillegg trenger vi selvsagt ord for å identifisere disse mønstrene hvis vi skal forstå, formidle, forske på, lage behandlingsopplegg osv. Du må gjerne kalle det noe annet enn diagnoser, men ett eller annet rammeverk må man vel ha. Diagnosemanualene oppdateres, og jeg tror og håper alle som jobber med sånt skjønner at det ikke er en ufeilbarlig fasit.
Sist endret av *pi; 20. november 2020 kl. 14:44.