View Single Post
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Ok, alt jeg lurer på er: Hva faen er en keynesianer? Og når vi først er i gang, hva er en Japaneser? Oppfølgingsspørsmål: Hva har det med uniformer å gjøre?
Vis hele sitatet...
En keynesianer er en person som følger de økonomiske ideene til John Maynard Keynes(eller etterfølgere av han), en engelsk økonom som hevdet at å inflatere pengemengden eller å kjøre budsjettunderskudd i nedganger var løsningen på kriser.

Hvor fikk du uniform fra ?

Jeg sa uinformert, du siterte det selv tom.

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Formelen for inflasjon er ikke (ny/gammel)/antall år... Den er ((ny-gammel)/gammel))/antall år. Noe som absolutt ikke gir 20%.
Vis hele sitatet...
Det er ingen formel sådan for inflasjon.

Det er bare to definisjoner på inflasjon.

1)Økning i pengemengden

Den klassiske og mest omfattende, klare definisjonen av inflasjon som jeg mener er den eneste som er relevant.

2) Økning i priser(utifra et tilfeldig prisindeks)

Den moderne keynesianske definisjonen som ignorerer langtidsløpet og undervurderer inflasjon. F.eks KPI hvor ikke inkluderer en masse matvarer, bolig, olje & transport.

Det jeg kalkulerte var den prosentvise økningen i den totale pengemengden fra januar 1998 til januar 2011. Har jeg kalkulert den feil, så poengter gjerne hvordan.

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Formelen for inflasjon er ikke (ny/gammel)/antall år... Den er ((ny-gammel)/gammel))/antall år. Noe som absolutt ikke gir 20%.
Vis hele sitatet...
Ifølge det du sier er korrekt, er inflasjonen da 12 %. Noe som er laaaangt over 2,5 % til SSB & Norges Bank.
Sist endret av LettMelk; 30. oktober 2011 kl. 12:53.