View Single Post
Hvilken: Hemingway - For whom the bell tolls

Hva: En amerikaner deltar i den spanske borgerkrigen på 30-tallet og får som oppdrag å sprenge en bro

Hvorfor: Jeg husker ikke helt hvorfor jeg begynte på den for et par måneder siden, og har lest i den i rykk og napp med ujevne mellomrom. Mistenker jeg havnet på den etter å ha lest en artikkel om den spanske borgerkrigen. En annen grunn er at jeg tidligere har lest The Sun Also Rises av samme forfatter. En bok jeg er temmelig ambivalent til, da første halvdel er fantastisk, mens det på slutten sklir ut i en lett kvalmende glorifisering av tyrefekting

Hvordan: Store deler av boken er glimrende. Den forteller en historie om mennesker som er villige til å risikere alt for en sak de tror på, men også hvordan det viktige i livet kan endre seg i løpet av en natt. Det er derimot litt slitsomt med Hemingways grep for å illustrere samtalene mellom karakterene ("I obscenity in the milk of thy mother") på en slags gammel-engelsk. Som i The Sun Also Rises er det sneket inn en god porsjon hyllest til tyrefekterne, og enkelte kapitler består av flere sider lange digresjoner jeg endte opp med å bare skumlese.