View Single Post
Opptakskravet til ingeniørstudier er vel vanlig studiekompetanse + ekstra matte og fysikk, som noen tar på almennfag om dem har muligheten. Derfor inneholder forkurs alle de almennfagene du mangler fra vgs om du ikke har studiekompetanse før forkurs.

Da jeg gikk på forkurs kom jeg rett fra tegning form og farge, med studiekompetanse, så jeg trengte bare matte, fysikk også tok jeg kjemi som valgfag (tror ikke jeg måtte ha noe valgfag, egentlig).

Jeg strøk nesten i både matte og fysikk, fikk vel E i begge! Men det var det første året mitt med ordentlig skoleinnsats noen sinne, så det har nok noe med det å gjøre.

At læringskurven i matte og fysikk er noe brattere enn du er vandt med fra vgs fag (hvertfall om du ikke var veldig seriøs på vgs) gjorde ikke meg noen ting. Jeg syntes ikke det var ukomfortabelt selvom jeg gjorde det dårlig, fordi du jobber mot et endelig mål og miljøet i klassen er mer basert på læringsvilje enn det jeg tidligere hadde opplevd.

Vil også legge til at jeg kom inn på elektroingeniør på høgskolen i Oslo med drittkarakterene mine (noen forkurs garanterer deg høgskoleplass om du består), fullførte bachelor på de tre årene det tok og ble ingeniør til sommeren 2011. Stortrives, og Anbefales med stor A!
Sist endret av wanna-b; 12. januar 2012 kl. 23:43.