View Single Post
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Dette var veldig interessant!
Dette med å markere molekyler som utelukkende binder seg på de aktuelle (kreft)cellene med radioisotoper er forøvrig noe som burde kunne brukes til diagnostiserig også. Kan du hekte fast en thorium-isotop der kan du antakelig også få til det samme med en egnet PET-nuklide. Per i dag benytter man hovedsaklig glukose som bæremolekyl der en OH-gruppe er erstatta med fluor-18. Siden kreftceller jevnt over har ulik metabolisme fra vanlige celler omkring gir PET/CT og PET/MRI gode og detaljerte 3D-bilder av kroppen der kreftcellene skiller seg ut. Men glukose er ikke veldig spesifikt, sånn i den store sammenhengen. Et molekyl som binder seg enda mer målretta vil imidlertidig gjøre det enda lettere å finne selv små metastaser, man kan skille bedre mellom ulike krefttyper og man kan antakelig bruke mindre kontrastmiddel. Sistnevnte er kanskje ikke noe stort problem siden de færreste ser innsida av en PET-skanner regelmessig, men alle ting som reduserer mengden radioaktivitet man stapper i pasienten må betraktes som et gode. Spennende, spennende!
Vis hele sitatet...
Off-topic, men må bare skyte inn hvor imponert jeg er over noen av posterne her inne til tider - hvordan faen vet dere dette her? Jeg sliter med å huske hvordan jeg burde sette ting inn i oppvaskmaskina, og dere lirer av dere ting som dette her som om dere bare svarer på et spørsmål om dere vil ha kake eller ikke.