View Single Post
Sitat av Rosander Vis innlegg
Jeg mener at vi tror vi er digitale fordi vi kan logge inn med bankid og levere skjema på en nettside.
Men det er jo tilnærmet steinalder nå.

Hvorfor må du feks søke på dagpenger? Nav har alt de behøver for å gjøre dette automatisk, de kan også se at en bedrift har gått konk så de kan starte saksbehandlingsprosessen før du selv gjør det.

Helsevesenet består av et lappeteppe av systemer og deling av data internt i disse er ofte ikke-eksisterende.

Hvorfor må du feks ha eget autopass abonnement? Staten har all info de trenger fra skilt nummeret ditt alene.

Kollektivtrafikk baserer seg på en gammeldags måte å tenke på hvor du kjører statiske ruter uavhengig av kapasitet. Jeg vet at enkelte kollektivselskap sitter på data som sier at enkelte busslinjer har et snitt på 0.5 passasjerer.
Denne linjen er operatøren forpliktet å kjøre pga gammeldagse anbudsregler, selv om alle vet at de kunne kommet seg unna med en helt vanlig 5 seter på den linjen.

Vi kan spore i sanntid hvor mye trafikk det er på veien og hvor det er kø. Vi bruker milliarder av kroner på å bygge kapasitet som kun utnyttes 3 timer i døgnet, i stedefor å innføre mer dynamiske løsninger enn rushtidsavgift.
Du kunne lett ha integrert autopass og gitt gratis bompassering til de som utsetter reisen 1 time når trafikken er som verst.

Vi har enkelt tjenester som er tilgjengelig digitalt, men systemene bak er i liten grad digitaliserte og tilkoblede.

At skatt er komplisert i USA er pga hele systemet de bruker for å beregne skatt. Vi har et veldig mye enklere system som lett lar seg digitalisere.
Jeg synes heller ikke det at andre land er dårligere er et argument for at vi er gode.
Vis hele sitatet...
Du har noen poeng, men du har jo definert et eget nivå av digitalisering.

Nei, skattesystemet i USA er ikke mer komplisert enn f.eks Norge. Det de derimot har er store industrier som tjener godt på at det fremdeles må gjøres på gammelmåten: kilde.

Så jo, jeg mener når vi i Norge har digitale løsninger på omtrent alle offentlige tjenester, noe andre land ikke har så er vi nettopp i toppsjiktet.