View Single Post
Sitat av Petterjfs Vis innlegg
men i følge skotsk lov så har man rett på titelen hvis man er eier av tomt innen ett spesiellt område. !!! så da mener jeg å ha det som tittel.
Vis hele sitatet...
Da er det opp til Skotske myndigheter og loven der om de vil annerkjenne deg med tittel. Den norske stat kommer ikke til å annerkjenne din tittel, det er imot loven. Vanlige mennesker kommer nok heller ikke til å annerkjenne det. Sannsynligvis kommer heller ikke ekte adelsmennesker til å annerkjenne det heller.

En tittel er ikke en gjenstand, men en annerkjennelse. Du får lese det jeg har skrevet tidligere...

Sitat av Nickodemus Vis innlegg
Så vidt jeg kan se, gjelder de fleste restriksjonene bruk av etternavn, og bare i den grad disse blir brukt som familienavn. Det er altså ikke sikkert at du uten videre kan kalle deg Georg Anker-Hanssen. Lord Hanssen burde imidlertid bli godkjent, ettersom det finnes flere enn 200 som bruker etternavnet Hanssen, og det derfor ikke har status som et beskyttet etternavn. Lord vil da bli fornavnet ditt, og ikke en tittel som sådann. Det skal i alminnelighet temmelig vektige grunner til å underkjenne et fornavn, spesielt dersom du velger navnet for deg selv, og ikke ungen din.
Vis hele sitatet...
Jeg tviler. Selv om ting ikke står nevnt under et bestemt kapittel, her navneloven, så betyr ikke det at andre lover andre plasser også virker inn. Grunnloven forbyr annerkjennelse av adelstitler, og det er jo åpenbart at å kalle seg selv "Lord" er et forsøk på å snike inn en adelstittel og ikke et navn - ergo ikke gyldig.
Sist endret av Kinseek; 8. november 2010 kl. 18:18.