View Single Post
Sitat av jockek Vis innlegg
JDet kan også være at STUN-biten faktisk bruker hele TR-111-implementasjonen (eller deler av den, som krever støtte i FMG-en/ruteren). Det kan se slik ut basert på innholdet i STUN-meldingene, og dersom dette stemmer, så er vi i større grad «screwed», da jeg tipper det er svært få som har implementert støtte for dette i enterprise-rutere (da det er en veldig CPE-spesifikk tjeneste). Man kunne fint brukt STUN uten TR-111, så siden STUN-meldingene refererer spesifikt til TR-111, så mistenker jeg at dette er tilfellet, og at det er «manglende brikken».
Vis hele sitatet...
Flott oppsummering av trafikken. Men jeg lurer litt på konklusjonene når det gjelder TR-111. Dette er nå anneks G i TR-69. Se
https://www.broadband-forum.org/tech...oad/TR-069.pdf

Og det er ikke så veldig magisk. Det er bare TR-69 over STUN. Som det står i G1. Introduction:
The mechanism defined in this Annex does not assume that the Gateway through which the Device is connected supports the CPE WAN Management Protocol. This mechanism requires support only in the Device and the associated ACS.
Vis hele sitatet...

Device er her STBen. ACS er management-serveren til Altibox. Det er altså meningen at dette skal virke så lenge STUN virker, uten at routeren din trenger å skjønne noe som helst av TR-69.

Noe annet ville jo også ha vært sjokkerende. Jeg ønsker enhver som hadde tenkt å få en Zyxel CPE og en Huawei STB til å samarbeide om TR-69 implementasjonene sine all mulig hell og lykke...