View Single Post
Hvilken:
En mann ved navn Ove av Fredrik Backman.

Hva:
«Ove er 59 år. Han kjører Saab. Til tross for at han ble sparket som styreleder i borettslaget for flere år siden (i det som Ove selv bare omtaler som «statskuppet»), klarer han ikke å la være å blande seg inn. Han sjekker at alt er på stell, og at ingen bryter reglene.
Men når de nyinnflyttede naboene i rekkehuset midt imot er så uheldige å ødelegge Oves postkasse, blir det opptakten til en humoristisk og hjertevarm historie om rufsete katter, uventet vennskap – og kunsten å rygge med tilhenger. Det som skjer, kommer til å forandre en mann og et borettslag for alltid.

En roman om kjærlighet, skikkelig verktøy og betydningen av alltid å kjøre Saab.»


Sakset fra lenken over.

Hvorfor:
Anbefalt av min svigermor.

Hvordan:
Dette er virkelig en hjertevarm bok. Jeg trodde på forhånd at den skulle være utelukkende humoristisk (kanskje basert på den egentlig ganske dårlige presentasjonen av boka (som den over) som gir inntrykk av dette), men ble fort overrasket over hvor feil jeg tok av den forventede tonen. Likefullt er den ispedd en del humor, men mest av alt blir man til dels rørt når man forstår mer og mer av historien bak Ove og hans liv i borettslaget. Spesielt likte jeg den biten hvor man får innblikk i Saab-/Volvo-/BMW-feiden og dens betydning.
Sist endret av Viva la Opium; 4. juli 2016 kl. 09:38.