View Single Post
Sitat av pilleknaskern Vis innlegg
En artikkel idag om Norwegian og emisjonen.

https://e24.no/boers-og-finans/i/M3K...2F%2Fwww.vg.no
Vis hele sitatet...
Og den er jo helt riktig, om du legger forutsigbare modeller til grunn. Problemet er at aksjonærene i Norwegian ikke følger de vanlige mønstrene som analytikere forventer.

De har feks grafer som kan gi pekepinn på om en aksje er på vei opp eller ned. Grunnen til at disse modellene faktisk fungerer er fordi "alle" følger dem, de vet at når kursen beveger seg på en spesiell måte så vil det trigge spesifikke handle mønstre blant tradere. Men hos Norwegian trigges ikke disse handlingene fordi aksjonærene ikke ser på den type grafer.

Ofte er profesjonelle tradere også avhengig av å ta ut gevinst og hele tiden ha god avkasting. Men en for en langsiktig småsparer betyr det i praksis ingenting om kursen synker 200% på kort sikt så lenge det er håp om at den stiger igjen.

En proff trader ville solgt seg ut etter kanskje 20% fall og kjøpt seg inn igjen på bunn, og slik fortsetter de, selg høyt og kjøp lavt.

Men det er ingen tvil om at Norwegian skal et stykke ned, men jeg har ingen tro på at analytikere har modeller som er nøyaktige nok i dette tilfellet.

Du trenger ikke se lenger enn til Gamestop, der gamblet proffene på at aksjen skulle følge de vanlige mønstrene, men så kom de vanlige menneskene og modellene analytikerne bruker ble verdiløse for de klarer ikke ta høyde for uforutsigbarheten vanlige folk legger på bordet.

Og ang. Kahoot:
Jeg tror jeg stryker påstanden min om at de er en het oppkjøpskandidat (jeg tror fortsatt andre ønsker å kjøpe de opp, men jeg tror ikke Kahoot ønsker dette selv). Etter dagens nyhet kan det virke som om Kahoot satser på å vokse seg gigantiske uten å bli kjøpt opp av facebook, google eller andre plattformleverandører.

https://e24.no/boers-og-finans/i/OQO...ikansk-selskap

Det som er spennende med Kahoot er at de klarer å generer relativt gode inntekter selv om hovedproduktet er gratis.