View Single Post
Sitat av luttn Vis innlegg
Tror jeg må klargjøre at hodet mitt i stor grad er i verdenen "small caps/medium caps selskaper" med lav omsetning på børs, hvor jeg selv fokuserer research på mest. Typisk her jeg finner mulighetene via egen research, og ofte er det mest oversette. Rett og slett fordi de store pengene har for mye penger til å plassere i småselskaper.
Vis hele sitatet...
Et annet problem med den type selskaper er ofte at det er vanskelig å selge seg ut.

Jeg kan jo trekke frem to av selskapene jeg har i min portefølje, jeg har ikke dypdykket i økonomien annet enn at begge tjener gode penger.

Napatech
Et dansk selskap som leverer smart NICs til datasenter servere som støtter sanntid analyser og overvåking av ekstreme mengder data. De har mange spennende patenter, partnere og har høye marginer. Ambisjonene er at majoriteten av datasenter servere skal ha en Napatech smart NIC.
Produktene til Napatech er ikke knyttet til en spesifikk bransje og er aktuelle for alle som eier en server de har behov for å overvåke i sanntid.
Det snakkes om at dette er en perfekt oppkjøpskandidat.
https://www.napatech.com/

Nordic semiconductors
Leverer komponenter og chipper, spesielt rettet mot trådløse teknologier. De er valgt ut som leverandør av utviklingssett for NB-IoT enheter i Telenor sitt 4G/5G narrow band nett og leverer produkter i verdensklasse.
Jeg kan nevne bla. trådløs mus og tastaturer (har du eid et logitec mus/tastatur så er det 99% sikkert at den trådløse delen er fra Nordic), trådløs teknologi for å holde dyr inngjerdet uten fysiske gjerder, sensornettverk, 4G/5G modem etc.

Det ryktes at Nordic er leverandør til Apples Airtags, men jeg kan ikke se noen konkrete bevis på at dette stemmer.
Apple har jo allerede en del hardware innenfor dette bruksområdet, men samtidig er det midt i målområdet til Nordic.
https://www.nordicsemi.com/

Personlig mener jeg at dette er to selskaper som har god økonomi, ambisjoner om vekst og begge selskapene opererer i markeder som er i stadig vekst.