View Single Post
Her kommer det nok en oppdatering fra meg, ganske nøyaktig fem år etter førsteposten.

I innlegget jeg skrev i april 17 skriver jeg at jeg reiste to ganger, og begge gangene måtte innom secondary/additional screening. Visumet jeg reiste på de to gangene hadde en varighet på kun 1 år. Derfor søkte jeg igjen, ca. 4 måneder etter det første visumet gikk ut. Det ble ny tur til Oslo kun kort tid etter, denne gangen til den nye, fancy ambassaden. Denne gangen gikk det hele mye raskere, og nok en gang fikk jeg anbefalt et fritak (prosessen var den samme, sånn sett).

Det var kun to måneder behandlingstid denne gangen (kontra 5-6 mnd første gang). Kun to dager senere hadde jeg passet i hende, med et helt nytt visum klistret inn. Dette visumet har en varighet på 5 år, og med "multiple entry" (likt det første). Jeg har senere reist ytterligere to ganger, disse gangene da med det nye visumet. Historien er den samme: man må innom secondary/additional screening. Dette har gått veldig fint, og ventetiden har vært ca. 10 minutter.

Jeg har lest flere kilder på nett som tyder på at man vanligvis først får et visum med ett års varighet (slik jeg fikk), og så 2, og så 5. Nå tyder mye, blant annet min sak, på at de har hoppet rett opp på 5, mest sannsynlig for å få bukt med restanser. Jeg vil igjen understreke det jeg skrev i april 15: "Røyka "legal" high, som viste seg, i følge Kripos, å inneholde "spor av THC"". Derfor tør jeg ikke spå hverken det ene eller det andre hva gjelder en alminnelig bot for narkotika etter legemiddelloven. De ber om forelegget, og de leser forelegget, så de finner ut hva du har gjort uansett. Prosessen kan jeg derimot mye om, så det er bare å fyre løs om noen skulle lure på noe.
Sist endret av sokkejohn123; 24. april 2020 kl. 16:03.