View Single Post
Utfallet av samtalen vil være særdeles avhengig av legen. Min erfaring er at leger ikke nødvendigvis har så god selvinnsikt, og ofte er arrogante, og således kan være dømmende mot folk som har mentale utfordringer.

Jeg tror utfallet vil at legen henviser deg til en psykolog og samtidig gir deg noen piller, og ventetiden på psykolog vil være avhengig av hvordan legen oppfatter deg. De spør deg vanligvis om du har tanker om selvmord, dersom svaret er nei så vil du få ekstremt lang ventetid (2-6 måneder).

Dersom du nevner noe som kan gå utover din kapasitet i forhold til eksempelvis bilkjøring, så vil dette kunne medføre at legen sender en bekymringsmelding og i verste fall tar fra deg lappen.

Eksemplene i svaret mitt er neppe noe du gjenkjenner deg i, men det kan være greit å vite.


For øvrig, du er absolutt ikke alene, og det kan være vanskelig. Spesielt vanskelig er det om du sliter med å formulere deg og formidle ditt perspektiv. Dersom du har råd, så ville jeg har oppsøkt en privat psykolog direkte, det er dyrt, men det er mer prestisje i privat sektor - de er avhengige av å gjøre en god jobb for å tjene penger.

En siste ting, jeg har ikke testet dette selv, men det har et svært godt rykte i forhold til å forbedre alle aspekter i livet (billig også). Her er en lenke: https://www.selfauthoring.com/