View Single Post
Har hatt den her routeren i ca 14d og sliter med hastighet på 5ghz tilkoblingen.Når jeg fekk den så var det firmware
AAJX6DO som var på den har oppgradert til AAJX9DO.

Har ein 30/10 linje frå telenor når jeg kjører speedtest.net på 2,4ghz tilkoblingen får jeg på download 32,20 mbps og upload 11,76. Når jeg bytter til 5ghz tilkoblingen og kjører speedtest,net får jeg på download 11.00 mbps og upload 11,79 mbps.

Skal det vere slik ?

eller er det noe jeg kan gjør i innstillinger på modemet ?

Har og testet når pc står rett ved siden av modemet og får de samme verdiene,har også kjørt speedtest,net på mobilen og får der også de samme verdiene 5ghz lavt på download.Har også prøvd og ta vekk kryptering på 5ghz tilkoblingen og bytte kanal 36,40,44 men får lav download på 5ghz
.
Nettverk korte er eit usb alfa awus 036 eac som støtter den nye ac standaren.

Legger ved tilbakemeldingen som eg fekk av telenor:

Fra hva vi i umiddelbar nærhet kan om radioteori så strider dette noe i mot hva som er vanlig kunnskap! Normalt fungerer det jo slik at jo høyere frekvens jo lavere rekkevidde og høyere hastighet.
Det er dog svært mye som spiller inn på kvaliteten man får på et trådløst nettverk. Her kan det være så enkelt at det rett og slett er flere forstyrrelser på den frekvensen enn på 2,4 GHz-nettet, men det kan også være en begrensning i nettverkskortet på datamaskinen (dette kan avdekkes ved å teste på en annen enhet for eksempel)
Når det gjelder feilsøk på trådløst nett så har ikke vi support på det her, så om du trenger hjelp utover informasjonen vi har gitt over til å finne ut mer må du kontakte vår utvidede supporttelefon telenoreksperten. Kontaktinformasjon og priser til dem finner du på www.telenoreksperten.no
Sist endret av henriette; 12. august 2015 kl. 21:15.