View Single Post
VOP
reklame's Avatar
Trådstarter
Ok.

Jeg har bestemt meg for å utvide mitt trådløse nettverk med Google nest. Jeg har prøvd kablet aksesspunkt, men det fungerte dårlig. Ruteren jeg har er ca. 7 år gammel og regner med jeg vil få relativt bedre rekkevidde med en ny ruter, så hvorfor ikke prøve Google, som reklamerer med enkelt grensesnitt og god rekkevidde.

Jeg ser for meg følgende oppsett og lurer på om dere kan se på dette og gi meg en tilbakemelding på det.

Jeg bevarer min Asus RT-ac66u ruter. Den er koblet direkte mot Altiboks sin fiber med oppsett jeg har fanget opp her på forumet, så jeg slipper Zyxel-modemet. Jeg er imidlertid åpen for å benytte meg av Zyxel dersom det skulle være nødvendig.

Forklaring av tegning:

Sort: Nettverksenheter
Rød: Kablet ledning
Grønn: Enhet på nettverket
Blå: Wifi

LAN1: Her kobler jeg på Google nest. Fra denne kablet forbindelse til Google nest aksesspunkt. Fra aksesspunkt kablet forbindelse til Apple TV (har forstått det slik at Google nest har 1 LAN port pr enhet).

LAN2: Kablet forbindelse til en switch. Fra denne kablet forbindelse til ulike enhenter i nettverket. Pågrunn av plassering og inntak av fiber, samt plassering av enhenten koblet til switchen og kabelføring til switch, kan ikke denne ordningen erstattes på noen måte.

LAN3: Kablet til IKEA home smart hub.

LAN4: Ledig.

Spørsmål til freaks:

1. Er dette noe som vil fungere?
2. Må jeg deaktivere wifi på Asusen eller kan den booste wifi i tillegg til Google nest?
3. Er jeg flink i paint?