View Single Post
Sitat av johannesr Vis innlegg
Jeg prøver ikke å trakke på noen tær, men jeg ble ganske overasket over reaksjonen til mange angående gårsdagens PSG - Basaksehir kamp.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/Ep...det-jeg-sa-det

Så hva er en ok beskrivelse å bruke? Er det noen ord som beskriver hudfargen som ikke er rasistisk?
Vis hele sitatet...
Personlig vil jeg gå så langt som å si at INGEN ord i seg selv er rasistiske. Og iveren etter å «ta» alle som kan mistenkes for å ha fordommer tror jeg dessverre gjør lite for å komme fordommene til livs.

Når det er sagt er jeg ikke noen stor tilhenger av å beskrive hudfargen til folk som svart, gul eller hvit av den enkle grunn at det i all hovedsak er fullstendig misvisende! Jeg har sett «svarte» folk som er lysere i huden enn mange «hvite» folk. Jeg har ALDRI sett en svart bil som er lysere i lakken enn en hvit bil. Folk som insisterer på at det ikke er noe galt i å si at noen er svarte fordi det er beskrivende bør kanskje spørre seg selv om det faktisk er det.

Men viktigere enn det kan jo være å spørre seg om hvorfor hudfargen, eller etnisk bakgrunn som vel oftere er det som siktes til, er så viktig å påpeke i sammenhengen. Jeg har ingen vansker med at en lege påpeker at mørkere hud beskytter bedre mot UV-stråling, men reduserer produksjonen av D-vitamin, slik at mørkhudede bør være særlig påpasselige med å få i seg nok D-vitamin. Derimot har jeg vanskeligere for å forestille meg i hvilke situasjoner på en fotballbane det er saklig å trekke inn hvor mye eller lite melanin en spiller har... Spillerne har nummer på ryggen, og jeg må innrømme at jeg er tilbøyelig til å tro at dommeren aldri ville ha sagt «han hvite fyren der borte». Og hvis du tenker deg at du var i en liten hvit minoritet i en Afrikansk liga, og dommeren refererte til deg som «han hvite der borte», så tror jeg ikke det er utenkelig at du kunne følt det noe ubehagelig. Hvis det i tillegg var tilfellet at «hvit» og «hviting» de facto hadde blitt brukt nedsettende i noen århundrer kan det kanskje også tenkes du ville blitt fly forbannet. Så jeg forstår spilleren, men synes ikke det tjener noe formål at media kjører en kjempesak på det.

Skulle ønske alle kunne ta til seg at fordommer (1) ødelegger for alle og er noe vi vil redusere, og (2) er noe vi ALLE har. Rasisme i ordets rette forstand er raseideologi, og å si at noen er svart kan akkurat like gjerne være uttrykk for et fattig ordforråd som for rasisme. I stedet for å rope rasist bør man konfrontere ved å spørre hva hudfargen har med saken å gjøre. Han høye der, eller nummer 17, er vel mer nøytralt og sånn sett mer passende fra en proff dommer på jobb...