View Single Post
Kan jeg bare først komme med en disclaimer her: Jeg har ikke satt meg inn i denne spesifikke saken, da jeg har en hjerneskade som gjør at jeg ikke kan se fotballrelaterte nyheter uten å sovne.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Det blir etter mitt syn litt søkt å si at ordene oppfattes ille fordi man reduserer personen til en egenskap. Du kan si du anklager personen for å ha egenskapen i definerende grad, ja. Det er imidlertid ikke nødvendigvis nedsettende, og det er i alle fall ikke å redusere personen til én eneste egenskap. Dersom du hadde rett burde alle disse ing-ordene bli oppfattet negativt av alle, siden ingen mennesker ønsker å være bare en egenskap - om så en positiv en. Det er opplagt ikke tilfelle.
Vis hele sitatet...
Jeg mener selvsagt ikke at det alltid er nedsettende å påpeke at en person har en egenskap i definerende grad, eller å bruke substantiv for å omtale dem. Beklager hvis det ikke var så opplagt som jeg trodde. Jeg mener heller ikke at du reduserer dem til kun én egenskap eller kun et nummer i en homogen gruppe ved å si "svarting", jeg sier at det er ett hakk i den retningen i forhold til å si "svart". Poenget her er at dette er en gruppe som i stor grad blir kategorisert som "de andre" på grunn av akkurat den egenskapen. Det diskuteres hvorvidt det var relevant å påpeke hudfargen hans i dette tilfellet, om det var en unødvendig "othering" eller en praktisk måte å forklare hvem man snakket om. Hvis man befinner seg i grenseland her, så er det vel rimelig å si at å bruke et uttrykk som poengterer nettopp at disse svarte er en egen gruppe mennesker, forsterker othering-effekten? Er det veldig søkt?

Så protesterer jeg selvsagt ikke på at uttrykkets historiske bruk er veldig vesentlig for hvordan det oppfattes. Det er åpenbart. Jeg mener likevel at det også er en språklig finurlighet her som kan være interessant å se på, hvis man har denslags tilbøyeligheter.

Videre ser vi tilsvarende eksempler med andre ord som ikke kan sies å redusere folk til en egenskap på noe vis. Colored people skal man for eksempel etter sigende være litt forsiktig med å ytre på den andre siden av dammen i disse dager. Den foretrukne termen er people of color. Dette kan ikke bortforklares med lingvistiske snurrepiperier.
Vis hele sitatet...
Litt snurrepiperier er det plass til: Jeg tenker at "person med svart hudfarge" er enda et steg vekk fra "svarting". Dette ble jeg kjent med i helsevesenet for ganske mange år siden. Vi ble oppfordret til å si "en person med bipolar lidelse" og ikke "en bipolar", nettopp for å skille personen fra sykdommen. Jeg tenker at å si "en bipolaring" ville vært å
i enda større grad la lidelsen definere personen. Menneske med sykdom - sykt menneske - syking.

Nå er selvsagt bipolar lidelse en sykdom, noe mørk hudfarge ikke er. Det er en viktig forskjell. Likevel har psykisk syke og mørkhudede det til felles at de ofte blir fremmedgjort på grunnlag av disse egenskapene, de er utsatt for othering. Jeg sier ikke hvor grensene skal gå her, hva som skal være greit å si og ikke, men det er verdt å være bevisst på hvilket språk man bruker. Det gjør noe med hvordan vi tenker, og selv helt subtil fremmedgjøring har effekt på vår evne til å identifisere oss og empatisere, dette vet man. Uansett hvor gode intensjoner og holdninger vi har.

Derfor holder jeg nok heller en knapp på at ordet svarting har blitt brukt som et skjellsord av rasister, og dermed har det blitt tatt ut av den dannede tale, akkurat som så mange andre ellers nøytrale begreper - så som ordet neger.
Vis hele sitatet...
På ingen måte uenig i at det er den viktigste forklaringen. Det var mer ment som en kuriositet, og kan kanskje si noe om hvorfor svarting og ikke svart ble et skjellsord i utgangspunktet. Jeg er ikke enig i at det ikke er noen iboende forskjell på svart og svarting, utover at det rent teknisk er ulike ordklasser.

Dette blir litt for far fetched for meg: Enhver handling som stadfester egen identitet og tilhørighet kan tolkes på eksakt samme ekskluderende vis av de på utsiden. Det er sikkert lett å finne bekreftelser på hypotesen, men hvordan ville du gått frem for å falsifisere den?
Vis hele sitatet...
Så klart, av og til ønsker man også å fokusere på forskjellen mellom grupper og likheter innad i dem. Men noen grupper utsettes for så mye gruppe-essensialisme (nå dikter jeg opp ord her, merker jeg), at det er verd å legge seg litt ekstra i selen for å omtale dem som individer.
Sist endret av *pi; 10. desember 2020 kl. 00:49.