View Single Post
Sitat av Realist1 Vis innlegg
I følge en rumensk journalist på Twitter, som jeg ikke finner igjen nå, så kan det bli brukt til begge deler. Det er en helt legitim terminologi, som fullt mulig kan brukes respektfullt, både om mørk hud og fargen svart, samtidig som det også kan brukes nedsettende når det menes nedsettende.

Sikkert ikke helt ulikt «black» på engelsk. Det kan jo absolutt brukes respektfullt av store deler av befolkningen, men når enkelte uttaler seg om «black people» eller «that black guy», så lukter man avsmaken mellom linjene, til tross for at de kanskje ikke sier noe objektivt rasistisk. Det er kanskje litt slik på norsk også?



Det var forøvrig nylig oppe en annen sak her i fotballverden.
Etter en lengre, tung periode, fikk uruguyanske Edinson Cavani tillit i en viktig kamp og snudde hele kampen til seier, med to mål og en målgivende pasning.
Han ble hyllet etter kampen, blant annet på Instagram, der han fikk, og svarte på, følgende melding fra en venn:

Det er altså en hyllest fra en venn, som han besvarer med «Gracias negrito». Til tross for at mange andre uruguyanere kom til hans forsvar, og sa at dette er en kjærlig terminologi, så havnet han altså i en aldri så liten rasismestorm i media. Det var mange høygafler fremme, og det raslet i tjære og fjær. Det endte med at han måtte legge seg paddeflat og beklage sin ignorans.

Det var nemlig angivelig det samme ordet uruguyanske Luis Suarez brukte som skjellsord mot Patrice Evra i 2011, da mer av typen «din jævla negrito». Han fikk åtte kampers karantene (relativt sett en knallstreng straff), selv om han fortsatt bedyrer sin uskyld og nekter for at det var rasistisk ment – og det var mange som mente at Cavani nå fortjente samme straff for sitt svar på Instagram. Samme ord = samme straff. Nå ser det imidlertid ut til at Cavani slapp unna uten karantene, men med en skarp smekk på lanken.


Tilsvarende kan visst «negru», så vidt jeg har skjønt, brukes både respektfullt og nedsettende på rumensk. Jeg vet ikke om dette vil taes høyde for i det hele tatt når denne situasjonen skal evalueres. Uavhengig av underliggende intensjon, så refererte dommeren til en person ved hjelp av hudfarge.
(Som sagt, hoveddommeren spør hvem det var som lagde bråk, og fjerdedommeren svarer med «Han mørke. Gi ham rødt kort. Han mørke der. Det går ikke an å oppføre seg sånn»)
Som mange eksperter har nevnt – UEFA er pent nødt til å reagere knallhardt her. Dette må det bli gjort et eksempel av, spesielt når så mange har reagert. Lar man dette fare, så setter man en stygg presedens. Denne dommeren er ferdig. Uavhengig av om han er en rasist, eller om det bare var en ubetenksom beskrivelse.
Vis hele sitatet...
Jeg tenkte også å dra opp suarez/cavani tilfellene. Det virker litt som om de latinske språkene må finne et annet ord for svart, da de virker å være opprinnelsen for skjellsordet.

Det er en vanskelig skog å finne trygge stier i, plutselig tråkker man feil og da er det ikke bare beinbrudd å bekymre seg for. Man kan ende opp i feil side av skogen for alltid, uten å egentlig ville det.