View Single Post
Uten å være noen talsperson for minoriteter, hvit som et laken som jeg er, så kan jeg si at dette er noe jeg har diskutert flere ganger før i omgangskretsen min.
Det er forsåvidt ingen av mine svarte venner som reagerer så veldig negativt på det men man kan jo si f.eks mørk ettersom svart i større grad er knyttet opp mot "svarting", men det kommer an på hvordan det blir sagt. Samtidig er det jo viktig å huske at det mest definerene trekket ikke er ens hudfarge. Ja jeg er hvit, men jeg er jo mye mer enn "han hvite over der".
Jeg hadde selv satt pris på at jeg ikke ble "han hvite" om jeg var i et afrikansk bryllup- hyggelig om folk kalte meg Katt og faktisk husket navnet mitt..

Fint om man sier Erik, Jan eller Kåre og ikke "han der svarte".
Er det to Erik som står der borte i hjørnet hadde jeg sagt at det er han med rød bukse på. Hadde du da sagt "han svarte?" så hadde jeg svart "ja" uten å tenke at det var så veldig rasistisk.

Jeg har en kamerat fra Eritrea og han er jo definitivt veldig mørk. Det er ikke noe gøy å få beskjed på bussen når man spør om man kan "sitte her" at "nei jeg sitter ikke ved siden av svartinger!". På sett og vis kan det være litt betent også, men han er jo like klar over at han er mørk som alle rundt han er, trenger ikke late som om det ikke er tilfellet. Det store spørsmålet er i hvilken grad og i hvilken setting det skal vektlegges at man er mørk i huden. Det er i bestefall redusjonistisk å redusere noen til en melaninsammensetning og i verste fall rasistisk.

Ordet som ble brukt i artikkelen er såpass nært opp mot "neger" at det hadde fort blitt dårlig stemning ja.
Sist endret av Katt; 9. desember 2020 kl. 12:59.