View Single Post
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Mer synet jeg har dannet meg. Symptomene er jo relativt lik, ganske mange forteller at dem ikke hadde merket forskjell på det og influensa om ikke testen sa noe annet. Mange har derimot ganske fæle opplevelser med covid, og noen ettervirkninger etterpå. Dette er ting jeg ikke har betvilt. Men jeg sammenligner med influensa fordi for folk flest gjør den jo relativt like ting. Begynner å bli slitsomt det her for å være ærlig.
Vis hele sitatet...
Så du har altså - fullstendig utan relevant medisinsk erfaring - basert på det folk forteller om opplevde symptomer danna deg eit bilete av korleis du trur sjukdomen er...

For det første så vil du jo ha litt overlevelsesbias der. Dei som dauer fortel neppe om sine subjektive erfaringer med sjukdomen. Det gjer neppe dei som låg fjorten dager på respirator heller.

Medisinske fagpersoner har samanlikna covid og influensa:

Sitat av https://www.thelancet.com/article/S2213-2600(20)30527-0/fulltext
In-hospital mortality was higher in patients with COVID-19 than in patients with influenza (15 104 [16·9%] of 89 530 vs 2640 [5·8%] of 45 819), with a relative risk of death of 2·9 (95% CI 2·8–3·0) and an age-standardised mortality ratio of 2·82. Of the patients hospitalised, the proportion of paediatric patients (<18 years) was smaller for COVID-19 than for influenza (1227 [1·4%] vs 8942 [19·5%]), but a larger proportion of patients younger than 5 years needed intensive care support for COVID-19 than for influenza (14 [2·3%] of 613 vs 65 [0·9%] of 6973). In adolescents (11–17 years), the in-hospital mortality was ten-times higher for COVID-19 than for influenza (five [1·1% of 458 vs one [0·1%] of 804), and patients with COVID-19 were more frequently obese or overweight.
Vis hele sitatet...
Din konklusjon, som er omlag like valid som å stikke ein finger i lufta og gjette, viser seg altså å vere totalt feil.

Og du klager over at det begynner å verte slitsomt? Dra til helvete. Du kjem dragande her med påstander du bygger på ... vel, ingenting, basically. Også er du faen meg frekk nok til å påstå at det er ein posisjon som er slitsom å forsvare?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Du er irriterende god til å formulere deg, det skal du ha. Du får det sagt. Men nå argumenterer du vel nesten litt mer mot deg selv, gjør du ikke? Jeg har ikke kunnskap om proteiner og MRNA og slike ting (og det er jo ganske åpenbart) Kanskje jeg ikke skulle sammenlignet direkte med influensa. Skrev også at det er liten tvil om at covid er veldig mye mer smittsomt. Det var mer luftveisdelen av wikipedia-linken jeg tenkte på.
Vis hele sitatet...
Så du har ikkje kunnskap om faktiske utfall av hverken influensa eller covid, og du har ikkje kunnskap om korleis vaksinene fungerer, eller kva proteina gjer. Kvifor i hule helvete har du då så sterke meininger om vaksiner og sjukdom? Det er jo fullstendig åpenbart at mange av dei som kritiserer deg har ein viss kunnskap om det. For å ikkje snakke om dei som faktisk forsker på temaa, og meir eller mindre samstemt anbefaler vaksiner. Kvifor har du rett og dei tar feil?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Det får vi se på. Og derfor vil jeg minst vente ut dette året, for å se hva de nye variantene gjør, hvilke nye vaksiner som kommer, hvor mange ytterlige doser som kanskje trengs, også videre.
https://twitter.com/L_Infirmier0ff/s...6603535142912?
13 pasienter døde. 12 var vaksinerte, hvor åtte hadde en dose, og fire hadde to. Samt en som var uvaksinert. Det kan jo tyde på at vaksinen ikke er særlig effektiv for de mest utsatte, og når man kan enda spre viruset rundt som vaksinert, så vil disse leve ganske utsatt.
Vis hele sitatet...
Sukk.

Du forstår ikkje heilt sannsynsrekning og statistikk, gjer du vel?

Om vi tar hundre personer, der nitti er vaksinerte, og samler dei i eit rom. Etterpå observerer vi 16 smitta - 8 av dei smitta er vaksinerte, og 8 er uvaksinerte.

Vil du da konkludere med at vaksinen ikkje er spesielt effektiv?
Sitat av Quakecry Vis innlegg
Fordi de som døde av covid ville dødd av influensa eller lungebetennelse eller andre sykdommer uansett. Det er trossalt for det meste de mest utsatte som kreperer, folk som ikke hadde hatt veldig lenge igjen uansett. Men igjen, corona er mer smittsomt, det er det jo lite tvil om.
Vis hele sitatet...
Utover at vi har vaksiner mot influensa, og svært mange har delvis immunitet mot influensa grunna tidlegare infeksjoner. Samt det eg viste til over; covid er ti ganger så dødeleg i aldersgruppa 11-17 enn influensa.

Kort sagt; premissa dine er feil, og konklusjonen din er feil.
Sitat av Quakecry Vis innlegg
TL;DR
Jeg synes det er fornuftig om du er under 60 år, ikke har noen særlige fysiske skavanker å vente å se hvordan ting utspiller seg videre. Det kan folk være ueng i. Men en burde kanskje ta av seg frykt-brillene. MSM elsker å spre frykt.
Vis hele sitatet...
Nøyaktig kor lenge foreslår du at vi skal vente?