View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kjærlighetssorg kan være skikkelig vondt! Jeg tror kanskje alle som har hatt kjærlighetssorg har følt på det samme du gjør nå med at du bare vil ruse deg eller dø!
Ja kjærlighetssorg er rett og slett forjævlig...

Men! Det gode er at det går over og som man sier til barn som gråter når de faller "Opp igjen! Ikke farlig!" også lærer de at det er drit vondt der og da, og etterpå men så går smerten over og skrubbsåret gror. Dette er også noe man må lære seg med kjærlighetssorg at det faktisk går over og at det ikke hjelper bittelitt en gang å ligge nede å vri seg i grusen. Nei opp igjen, børste av seg grusen, kanskje man halter fordi man har fått et skikkelig sår - men det leges og livet går videre.

Et rusmisbruk kan veldig fort bli et permanent eller langvarig problem som ødelegger også andre ting i livet ditt og aspekter i deg som du trenger for å ha det bra. Det er virkelig ikke verdt det å døyve kjærlighetsssorg med rus enten det er alkohol, heroin, hasj, piller eller hva man prøver å flykte inn i, kjærlighetssorgen er forbigående og det er ikke verdt å ødelegge kanskje resten av livet sitt pga det!

De beste tipsene jeg kan gi deg er å
1) AKSEPTERE. Aksepter bruddet. Det har skjedd, det er vondt, men det er ikke noe du kan protestere på, gjøre om på eller noe som plutselig løser seg om du lider eller trygler nok. Aksepter faktum, dere er ikke sammen mer og nå er kapitellet deres ferdig selvom slutten ikke var sånn du håpet.
2) OPPHOLDE TANKENE. Prøve å ikke havne ned i en vond spiral med tanker, savn, forestillinger om hvordan ting kunne blitt. Finn på ting når du kjenner tankene og smerten komme, enten det er å spille playstation du må konse om, ringe moren din å høre hvordan dagen hennes har vært og høre på noe normalt hverdagssnakk, løpe deg en tur, spille poker eller stå på skøyter med kompis eller lage mat mens du følger en ny oppskrift som trenger fokus.
3) NULL KONTAKT. Det å prøve å åpne en dør eller ha døren på gløtt forsterker og forlenger kjærlighetssorgen. Kjærlighet er som et rusmiddel og får man litt opprettholder man avhengigheten så det å sende meldinger for å snakke ut, skrive at man savner hverandre, ringe for å prate osv er ikke bra om du ønsker å komme over henne. Hvis du føler at forholdet kan reddes så holder det med å prøve å sende én melding men ikke holde på å forsøke å få kontakt i mange uker, det gjelder også hvis hun svarer. Funker ikke forholdet gjør det det vanskeligere for begge om dere skriver at dere savner hverandre når dere uansett ikke kan bli sammen igjen. Ikke snok på snap score, stories osv. Det beste er å unfollowe for en stund til du er over henne.
4)VÆR TAKKNEMLIG. Ikke la sorgen bli til bitterhet. Vær takknemlig for det fine dere hadde og for at du har fått kjenne på følelsen av å elske noen, det fins ingen bedre følelse i hele verden.
5) IKKE BLI BITTER. Relatert til forrige punktet og da mener jeg ikke hyll ordtak som Love will tear us spart, fuck bitches get money osv. Kjærlighet er det fineste livet har å by på og den kommer igjen til deg Ikke få en negativ og lite tillitsfull innstilling til kjærlighet, følelser og damer for da går du bare glipp av alt det fine. Sånne forsvarsmekanismer med å bli helt kald er ikke unormalt men det skader deg selv mer enn det beskytter deg.
6) IKKE BLI SELVDESTRUKTIV. Gråt ut men ikke tillatt deg å fôre tanker som at alt går til helvete, at du like gjerne kan ruse deg og fucke opp mer, at du ikke er bra nok osv. Spør deg selv om det blir riktig å skape så negative følelser og minner til et forhold som var så bra. Gi forholdet assosiasjoner som er verdige og ikke la de vonde følelsene nå bli det som du knytter forholdet til når du mimrer om forholdet på gamlehjemmet.
7) KOS DEG. Sjokolade, sjokolademousse, is, sjokoladekake, mørk kakao.. Øker lykkehormonene serotonin, dopamin, endorfiner og også oxytocin. Oxytocin er det samme stoffet som produseres av forelskelse og kjærlighet. Det er ikke uten grunn at filmer ofte viser folk som binger iskrem etter brudd. Å få disse hormonene fra sjokolade gjør at den kjemiske avhengigheten til eks-partneren blir mindre, det er veldig ofte nemlig den kjemiske avhengigheten som gjør brudd vanskelig å komme seg over. Hvis du er redd for å legge på deg er det positivt på flere måter å begynne å trene i samme periode, dette får tankene over på noe annet og øker også dopamin og selvbilde.
8) SE FREMOVER. Ikke tenk for mye på fortida men planlegg hvordan du vil leve i fremtida. Ikke planlegg rundt det om du har en partner eller ikke men visualiser sånn som du vil ha livet ditt for din egen del med tanke på for eksempel økonomisk trygghet, stabil jobb, sunn helse osv.
9) TA LÆRDOM. Ta med deg det gode som funket i et samliv og lær av det dårlige som skapte gnisninger i samlivet. Siden dere har slått opp så var forholdet tydeligvis ikke like bra i hennes øyne som i dine øyne, og her kan du vurdere om det er noe du kan ta selvkritikk på og endre deg eller om det bare er det at dere vokste fra hverandre.
10) HOLD UT. Det går over! Istedet for å gjøre deg selv til en dårligere versjon av deg selv med rus og dritt så gjør deg selv til en bedre versjon av deg selv! Man bør vokse av alle dårlige erfaringer, også kjærlighetssorg. Kanskje det for eksempel gir deg et spark bak til å heller kutte ut rus enn å ruse deg mer? Det kommer til å være dager du føler at du ikke kan leve uten henne men alle disse følelsene er midlertidig. Vi har alle vært der! Hvis du ønsker å snakke med noen rundt deg så råder jeg heller til å snakke med mor, søster, venninne enn kompiser siden menn ofte (ikke alle heldigvis) kan syntes det er flaut å snakke om sånne ting og gi gode råd og støtte på samme måten damer gjør som er mer i kontakt med følelser og kjenner fordelen av å sette ord på åssen man har det og støtte hverandre uten å tøffe seg (her har menn mye å lære) . Hvis du liker å skrive kan det hjelpe å skrive ned følelsene dine bare for å få det ut og ned på et papir, da er det lettere å sortere dem istedet for å bare ha alt kaoset inni seg.

Livet er ikke over broder! Dette var sannsynligvis den første seriøse kjæresten din og jeg veit det er vondt! Men om noen måneder går det bedre og om noen år har du kanskje fått en ny kjæreste. Det er også helt greit å være singel og ikke involvere seg med dating igjen til man føler seg klar. Akuratt nå føler du at du aldri kommer til å møte en så god match igjen, at ingen kan erstatte det dere hadde osv men skal love deg at livet byr på mange flotte relasjoner og du vil få oppleve dette igjen.
Enten det er venner, familie, flørter, dype kjærlighetsrelasjoner eller ektemaker så er det ingenting i livet som varer evig. Alt har en slutt, også livet. Så det å gjøre det beste ut av de stundene man har er viktig, sørge for gode opplevelser man kan dele sammen og få minner fra og ikke la tiden skure og gå til å bare sitte hjemme å se film sammen. Nyte livet, verden og hverandre så mye man kan fordi man aldri er garantert at man har en dag til.
Vis hele sitatet...
Veldig bra innlegg. Anbefaler ts å følge disse punktene. Jeg har vært gjennom kjærlighetssorg 3 ganger. Og jeg har gjort alle feil man kan gjøre. Isolert meg, rusa meg, blitt en skikkelig jævel som skadet andre og til slutt skadet meg selv. Og vet du hva. Livet ble bare verre. Jeg satt igjen med en vennegjeng som ikke ville ha noe med meg å gjøre pga all faenskapen jeg fant på. Fikk et rykte på meg som en voldelig psykopat. Det tok et par år før jeg klarte å få kontakt med venner igjen etter å ha blitt rusfri. Måtte svelge mange kameler.

Følg disse punktene ts. Det vil gå over og det vil bli bedre, det tar bare tid.