View Single Post
Redpilled alfahann
391
Sitat av *pi Vis innlegg
Men hva gjør det med hva du får ut av å være sammen med det motsatte kjønn? Hvis vi tar tar utgangspunkt i subredditen celtesus linket til og siterte fra (jeg håper og tror at du er mindre ekstrem) - er du enig i at selv om dette kanskje gir mer sex, så har det trolig noen bivirkninger i hvordan man er i stand til å oppleve tilknytning og kjærlighet i et forhold? Noen psykologer vil nok si at det er vel så viktig for psykisk helse som å ha et tresifret antall hakk i sengegavlen.
Vis hele sitatet...
Her regner jeg med at du bruker ordet du i betydning mann, slik du har gjort i andre sammenhenger, og at du ikke er ute etter å vite om forholdet jeg er i nå kan kalles ekte kjærlighet eller ikke. Om det ikke er tilfellet synes jeg spørsmålet både er litt for personlig og litt for teit til å svare på her :P

Generelt tror jeg sider som den Celtseus linket til tegner ett mer ekstremt bilde av Redpillerne enn det som er tilfellet. Jeg har nesten ikke surfet på den konkrete redditsiden, men har lest det meste av annet manosfære materiale. I slike subkulturer er det en sterk kultur for å gå inn for å være provoserende og kontroversielle der det som skrives ikke nødvendigvis reflekterer det deltagerne mener om en sak generelt, men heller en beskrivelse av en følelse man kan ha på ett bestemt tidspunkt. Litt som at en betydelig andel har drapsfantasier og voldtekstfantasier uten at personene ønsker å verken drepe eller bli voldtatt i virkeligheten av den grunn. Visst finnes det folk som Elliot Rogers som er helt ekstreme, men jeg tror ikke nødvendigvis en gjennomsnittlig ytring sier noe om hva som er gjennomsnittlige meninger på sider som dette. Her kan jo Reddit være ett unntak for alt jeg vet og den humoristisk tonen som er dominerende gjør at det fort kan være vanskelig å si hvor ekstreme noen er.

Allikevel tror jeg du kan ha rett i at noe av redpill ideene kan gi en kjipere tilværelse og dårligere forhold til det motsatte kjønn. Her tror jeg man kommer til noe av kjernen i bevegelsen. For det er ikke egentlig ett løfte om lykke som er appellen til den røde pillen.

I matrix lever hovedpersonen i en datasimulasjon der han lever lykkelig i en fordragelig tilværelse. Når han spiser den røde pillen får han derimot vite at han i virkeligheten ligger i en dvaletilstand der utenomjordiske vesner suger livskraften ut av hann mens han er lykkelig uvitende om tingenes tilstand. Litt på samme måte som at en mannlig feminst går lykkelig rundt i flere år menns den fremtidige kona hans skaffer seg kråkeføtter, smilerynker og skrubbsår på tissen etter ett utallig antall bestigninger fra lite sympatiske menn. Den mannlige feminsten er kanskje fornøyd med tingenes tilstand, men han kan jo framstå litt toskete. Der aliens suger livskraften ut av menneskene i the matrix, suger norske kvinner verdigheten til sine fremtidige ektemenn ut av tissen til fremmede psykopater.

Miljøet på sider som 4chan gjør at det å ikke bli gjort til latter får en ytterligere viktighet ved å konstant terpe på hvor stakkarslig de nyttige idiotene til feministene klarer å framstå. Det klarer i det minste å vekke fram noen overraskende sterke følelser i meg, og sikkert andre også, om at verdighet har en egenverdi. Der verdigheten som opphøyes ofte overlapper med det som ville ha vært enn manns biologiske imperativ gjennom det meste av vår evolusjonære historie. Det gir redpill ideene noen ganske sterke predisposisjoner å spille på.

Et "moralskt aksiom" om at ære/verdighet/integritet er viktig kan virke irrasjonelt fra ett sekulært utilitaristisk perspektiv der mann reduserer menneskelig opplevelser til ett pluss eller minus på en lykkeskala eller en topp eller bunn på ett moralsk landskap. Om man derimot aksepterer at andre opplevelser eller tilstander enn lykke kan ha en egenverdi blir ikke budskap like irrasjonelt. Jeg tror mange kan si seg enige om at kunnskap eller forståelse har en egenverdi og at det er bedre å være trist og kunnskapsrik enn glad og dum. Kanskje... ja bare kanskje...har også ett tresifret antall hakk i sengegavlen en egenverdi...

Det er mange som sammenligner redpill med religion her. Jeg tror en mer treffende sammenligning er å peke på æreskultur.

Sitat av *pi Vis innlegg
Men sånn jeg har forstått det, så er det flere menn som stifter ny familie etter et brudd, da med en yngre kvinne. Mulig teorien din holder i 20-åra, men jeg er ikke så sikker på at det er kvinnen som stiller sterkest på akkurat det markedet når man har passert 40-50.
Vis hele sitatet...
Jeg har også lest menn gjerne får flere kull med barn, men har alltid tenkt at dette i hovedsak skyldes at kvinner fort blir begrenset av alder. Det du sier gjelder uansett menn som har vært attraktive nok i utgangspunktet til å finne seg en dame i utgangspunkter. Borte fra analysen din er de som ikke fant seg noen i utgangspunktet. De tror jeg fort forblir relativt uinterresante. Både for kvinner på egen alder og yngre kvinner.

Når det kommer til tilgangen menn og kvinner har på tilfeldig sex, et litt annet spørsmål som også er relevant for hvor uønsket ett brudd kan være for en part, tror jeg ikke fordelen er i menns favør før i 110 års alderen når de fleste menn har dødd.