View Single Post
Sitat av Revbatim Vis innlegg
Tror det som blir referert til her er faktum at biologisk/genetisk har vi ikke endret oss siden vi levde som jeger/sankere.
Vis hele sitatet...
Dette er en så håpløs forenkling av hva som styrer adferd. Adferd handler ikke bare om evolusjon. Det handler om kultur, epigenitikk, sosialisering, neuroplastisitet, hormoner, kontekst og i det hele tatt en hel haug av faktorer som virker fra steinalderen (og laaaangt bakover derfra) og frem til handlingsøyeblikket.

Gener er alltid involvert, men genetisk påvirkning kan ikke forstås i et vakuum, men må forstås i sammenheng med miljø. Ikke som en prosentfordeling av innvirkning fra det ene eller andre, men som en samhandling. "Steinalderhjernen min fikk meg til å gjøre det" er en banal tilnærming til noe vanvittig komplekst.

Altså, jeg forstår at du ikke nødvendigvis fronter den tilnærmingen, så det er mer en kritikk den tankegangen du refererer til enn til ditt innlegg.
Sist endret av *pi; 1. september 2020 kl. 00:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.