View Single Post
wow, har gått meg hus forbi at en av mine favorittscener i film har blitt en slags bevegelse for menn.

TS: Det blir på en måte vanskelig å lære noe hvis man har funnet svaret før man begynner. Kanskje er du og disse "bitre" mennene ikke så forskjellige. Det er en ganske interessant projisering du gjør her mot en stor gruppe mennesker. Kan minne om mye av det jeg så når jeg søkte opp "red pill" .

Bruker min tolking av Matrix, da jeg føler det traff godt.

Neo er en dataprogrammerer som føler noe er galt/off med virkeligheten. Så kommer Morpheus på banen og påstår at han vet "sannhet". Han gir Neo valget mellom en blå (tilbake til normalt, og glemme at han møtte Morpheus) og rød pille (å se Morpheus sin sannhet) Historien videre forteller om hvordan menneskeheten er fanget i en falsk realitet og at Neo er "the one" og om hvordan han skal redde menneskeheten fra maskinene. Dette er hva du ser på overflaten. Nå skal jeg være forsiktig med å si hva som er den egentlige realiteten i filmen, men jeg tolker den slik.

Pillen tas mens Neo er i illusjonen. Det sier meg at pillen er en illusjon.
Det er flere hint om at Neo er en maskin, han har ihvertfall overnaturlige krefter i maskinenes verden. Det får meg til å tro at maskinenes verden også er en illusjon. Er det ikke litt moro at flukten de er på gjør at alt føles mye mer virkelig/ekte? Når du føler du vet svaret, gir plutselig livet "ekte" mening. Jeg tror ikke Neo er "the one" han er kun en brikke. Hvis noen i filmen faktisk er "the one" heller jeg mot Oracle.

Jeg tror The Matrix stiller noen vakre og åpne spørsmål om hva som er virkelig.

"Red Pill" spørsmålet tror jeg ikke representerer en ultimat sannhet. Det er kun et perspektiv, eller søken etter sannheten.

Med dette i tankene. Kan man ikke møte verden og folk rundt seg og innse at det vil være helt umulig for noen å si hva andres "sannhet" eller virkelighet er. Jeg kan da umulig si hvordan det er å være født i pakistan, eller finland, som kvinne, kristen eller som naboen min? Kan man ikke diskutere sak i stedet for identitet?

Snakk om kvinnesaker (lik lønn, like muligheter, abort) ikke hvor fæle eller dust mennene er.
Snakk om mannesaker (høy selvmordsrate, mye depresjon, skolesystem som ikke funker) ikke om feminazi, triggering.


Hvis vi kan møte hverandre med respekt og snakke sammen på tvers av forskjell i meninger tror jeg vi vil få et helt annet mye bedre outcome. Jeg er selv ikke enig i mye av de som sies i "red pill" fora, men jeg mener mennesket bak meningene fortjener godhet og friheten til å snakke sin sak. Hvorfor håper du ikke det finnes rødpiller her inne @celtseus ? Det gjør det garantert. Jeg håper de har en fin dag, og jeg håper også de blir tatt på alvor når de snakker på forumet. Da kan vi sammen lære og forstå hverandre.
jeg tror ikke du ville kalt noen for skvip om du opplevd livet gjennom hans øyne eller kjent personens historie. Det at du kaller en ensom person for skvip kan tolkes som lite empatisk av noen, ville ikke det da kunne gi de rett til å si noe stygt om deg? Jeg vil tro at du skriver dette i såpass harde ord @celtseus fordi "manospheren" går imot dine verdier. Det er selvfølgelig helt greit, og ut i fra mitt perspektiv helt forsåelig. Men igjen snakk sak, ikke kast fiktive sinte "manneskvip" på saken. Det kan jeg hvertfall forsikre om at er like lite virkelig som The Matrix
Sist endret av ThorHeyer; 30. august 2020 kl. 00:35. Grunn: skriveleif