View Single Post
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har ikke vansker for å tro at det kan være en egen diagnose.

Har du hørt om Jerusalem-syndromet? Sprøtt å tenke på at det florerer med fullt av jesuser der nede og at sjansen er der for at hvem som helst og gjerne flere av oss i tråden her hadde prunget rundt og oppriktig trodd vi var Jomfru Maria.

https://snl.no/Jerusalem-syndromet
Vis hele sitatet...
Det er meg bekjent ikke noen spesifikk diagnose som gir deg illusjonen om at du tilhører i sitrus-frukt slekta. Det jeg mistenker er at "folk smører på", når noen i mindre lokalmiljø opplever slikt tar det ikke lange tiden før det blir snakkis. Har du et par sladrekjerringer samt ungdommer som elsker å servere røverhistorier så er gryta klar for alskens påstander. At noen tror de er en appelsin og er redd for å skrelles pga de spiste fleinsopp er jo en mye mer underholdende historie enn at noen bare knakk sammen og ikke klarer å ta vare på seg selv.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg har selv røyket meg til schizoaffektiv lidelse, og hatt vrangforestillinger som virker helt fjernt når jeg tenker på det i frisk tilstand. Hva er det som får deg til å alltid argumentere mot Cannabis og psykose emnet hver gang det dukker opp? Etter 8 år med å rase inn på slike tråder er det ikke da kanskje mulig å innse at det faktisk er en realitet? Virker som du selv har røyket til deg en manifisert tvangstanke du ikke vil gi slipp på.
Vis hele sitatet...
Fordi litteraturen sier at antallet schizofrene ikke har økt, selv om vi har hatt legaliseringer i flere stater i USA og bruken har gått opp blandt både voksne og unge, og jeg er ikke typen som legger mye verdi i anekdotiske historier fra tilfeldige folk fra internett.

Missforstå meg rett: Jeg mener ikke cannabis er harmløst og alle har godt av det, det er folk som ikke burde røre noen rusmidler. Men, jeg mener det verserer ganske mange missoppfatninger av hva som faktisk skjer, jeg har aldri benektet at rusutløste psykoser eksisterer. Men bare her i ditt innlegg blander du psykose og en mer seriøs diagnose: Schizoaffektiv lidelse , en psykose er midlertidig og er et symptom, ofte er det som trengs omsorg og rusfrihet, Schizofreni (som er delt opp i mange forskjellige underkategorier) er en kronisk lidelse, der symptomene kan bli mildere, men man blir aldri kvitt det.

New York Times har en artikkel som forklarer litt om det vi vet og ikke vet om en eventuell sammenheng mellom Schizofreni og Cannabis
Sist endret av Dodecha; 20. januar 2020 kl. 14:08. Grunn: Div skrivefeil