View Single Post
Hvilken: The Man Who Solved the Market: How Jim Simons Launched the Quant Revolution skrevet av Gregory Zuckerman

Hva: Et historisk blikk på Jim Simons og hans firma Renaissance Technologies. Boken tar for seg hvordan Jim bygget opp det første/mest suksessfulle fondet for trading bygget på matematikk, formler og datamaskiner. Man får virkelig innsikt i hva som kreves for å være i toppen og hvilke motivatorer som driver disse spesielle menneskene.
Boken leser mer som en "roman" enn en korrekt beskrivelse av Renaissance, markedet eller Jim.

Hvorfor: Emnet er noe som interesserer meg, og da jeg så en Times-artikkel om boken så endte den opp i lese-lista.

Hvordan: Helt fair bok. Det er fortsatt mye av Renaissance og fremgangsmåtene som er hemmelig, og det er i førsteomgang kanskje det som er interessant i historien her; men som mangler. Boken virker derfor noe mangelfull.
Det sagt så er menneskene som skildres interessante nok, og innsikten i hvordan man må tenke for å være på øverste nivå i matematikk/fysikk er spennende. Det blir veldig fort klart hvorfor man ikke er milliardær liksom
I tillegg er den veldig lettlest og skrevet på en måte som gjør denne historien morsom å følge, jeg tror det er få bøker skrevet om ett enkelt investeringsfond som er like enkel å snu sidene i.
Overall, en helt grei 4'er.