View Single Post
Hvilken: Weapons of Math Destruction: How Big Data Increases Inequality and Threatens Democracy
av Cathy O'Neil

Hva: Cathy O'Neil er en matematiker med en saftig utdannelse og flere år med erfaring innen bruk av algoritmer og datamodeller. I denne boken utforsker hun hvordan Big Corporate og Big Goverment bruker AI, big data, algoritmer, og modeller for å ta avgjørlser i ulike deler av det moderne liv og hvilke konsekvenser dette har i dag og kan få i fremtiden.

Hvorfor: For å lære noe nytt og få innsikt i et svært relevant fagområde.

Hvordan: Ja, altså, synes i grunnen at dette er en god bok. Det er interessant materiale og eksemplene som brukes er ektefølte så man blir revet med. O'Neil gjør en god jobb i å synliggjøre og forklare bruken av algoritmer i det moderne samfunn. Så overordnet er dette interessant lesing.
Det jeg dog savner er litt mer teknisk innsikt, jeg forventet noe "større" i en bok som faktisk er skrevet av noen som jobbet i bransjen og har førstehåndserfaring. Det kan være at boken er skrevet for å være en inngangsbillett i tankene som presenteres men jeg tenker nå at det hele blir hakket for lett.
Uansett, det er en bok som er verdt å lese. Jeg tror også mange har godt av å få presentert problemstillingene O'Neil beskriver.