View Single Post
Filosofihistorie av Gunnar Skirbekk tobindsutgave fra rundt 1980.

For noen år siden ga faren min meg disse bøkene som en god intro til filosofi. I følge ham selv la de sakens innhold fram på en klar og oppfattelig måte da han leste dem. Jeg må si jeg humret litt da jeg så at notatene hans på de første sidene etterhvert forsvant, kan åpenbart ikke ha vært så fryktelig opplysende. Nok om det.

Jeg har hatt filosofi på videregående og tok ex.phil. for noen år siden, og begge opplevde jeg som en nokså skuffende affære, med enkelte lyspunkter. Slik var det i det store og hele med denne boken også.

Boken er skrevet til for å brukes i undervisning til examen philosophicum, og jeg tror jeg hadde hatt mer glede av den om jeg hadde kunnet følge noe undervisning , eller gått på noen seminarer for å bli stimulert litt til å tenke over innholdet, men sånn har det altså ikke blitt, og følgelig opplevde jeg det som en nokså skuffende opplevelse. Om det er forfatteren eller selve innholdets skyld er det vanskelig for meg å si noe om. Jeg har lite til overs for det å se på fortiden med nåtidens øyne og si noe om hvor tåpelig man var den gangen, og jeg føler ikke at det er det jeg har gjort, men jeg må si at mye slo meg som tom essensialisme og argumenter av typen "den almenne fornuft som jeg på magisk vis har tilgang til forteller meg at [...]" som utgangspunkt for både det ene og andre systemet. Kanskje er det fordi studiet mitt gjør at jeg i større grad enn mange andre har måttet tenke over noen av disse problemstillingene og at det gjør at jeg kommer litt inn fra sidelinjen, vanskelig å si.

Om ikke annet er det en ærlig tittel, en god oversikt over det Skirbekk tenker på som det viktigste fra grekerne og frem til oss, jeg vil anta at de nyere utgavene har mer vekt på postmoderne tankegods og lesing av tidligere filosofer. Tenker blant annet på at Simone de Beauvoir ble ganske løftet frem da jeg tok ex.phil., forøvrig en dame jeg satte pris på å bli kjent med, men det er kanskje noe som har forsvunnet i dette evige jaget etter å være moderne. Anbefales for de som vil ha et litt mer håndfast grep om vestlig filosofihistorie.