View Single Post
Hvilken: Bienes historie av Maja Lunde

Hva: En bok som tar for seg tre historier.
Vi møter Tao i Kina i 2098, hun jobber med å håndpolinere trær etter at biene forsant fra verden en gang i framtiden. Etter en utflukt med familien der sønnen rammes av en ulykke settes hun på en vei inn i konspirasjoner og politikk.
Vi har også William i år 1852 fra England. Han er en mislykket biolog men prøver nå å skape et nytt liv for familien sin med en ny type bikube.
Siste person er George i dagens USA. Hans lille honningbedrift har sett bedre dager, i tillegg er sønnen mer opptatt av sine studier enn å ta over farens gård.
Alle disse personenes historie vikles sammen i denne boken som spenner seg over årtider og kontinenter. Det de har til felles er biene.

Hvorfor: Jeg var på leting i bokhandlern etter noe på norsk, og gjerne noe annet enn Nesbø. Hadde i tillegg hørt mye bra om denne så da øynene gled over coveret med tilbud-klistremerke så var valget enkelt.

Hvordan: Ganske bra pagetruner dette. Hadde egentlig mine tvil om at dette var noe for meg da sjangeren ikke er hva jeg vanligvis leser, men jeg ble positivt overasket over denne. Bakgrunnen i boken er jo bier, men den leser som en thriller. Spennende historier, og karakterene er godt skrevet så man får forståelse for tankegang og motivasjon. Jeg leste gjennom hele boken på to sessions og for godt over 400 sider vil jeg si det er godt forfatter-arbeid.

Men...
Det sagt så forstår jeg hvorfor boken er populær, men for min egen personlige del så synes jeg den er litt for enkel og naiv. Denne boken er pakkereise i bokform, liste-pop i skrevne ord, det er Norvegia på brøskiva og en dobbel latte. Den er "Live, Love, Laugh" på veggen og møbelkatalogen til Bolia.