View Single Post
Morna Jens!

Jeg elsker landet huset mitt står på, men politikerne som forvalter landet rundt vikrer ikke å ha noen forståelse for tiden vi lever i,
mye gamle tenkesett, rare regler, ting som ikke resonnerer spesielt godt med dagens status quo.

For å neven en så står strømpriser ganske høyt på lista mi, det at strømprisen går opp er helt absurd.

Denne ranten handler om strøm.

Hvor kommer egentlig strøm fra? Gi den tanken to sekunder.
Det går aldri tomt for strøm og vi øker effektiviteten på produksjon hvert år, for hvert år som går så kan vi produsere mer strøm, billigere enn året før.
Strømselskaper er ene og alene ansvarlig for stagnering i samfunnet, strøm burde være en statlig infrastruktur.
Når bedrifter sliter med å holde lysene på, hvordan utvikler samfunnet seg i slike tider?
Når strømmen selges som om det skulle vært en ikke fornybar ressurs, som om det en dag skulle gå tomt, da går det som det går nå, ikke spesielt bra.

Et sammendrag av de 30 siste årenes politiske hendelser kan trekkes sammen til at i 1991 så ga vi privat sektor ansvar for utvikling ved å gi fra oss strømmen til private investorer.
Deretter delegerte vi resten til kommunene uten å gi en eneste tanke til hva det vil koste kommunene og drifte disse tidligere statlige tjenestene.
Rart det er forskjell på skole tilbudene rundt om i landet? merkelig.
Da jeg gikk på ungdomsskolen så lærte vi at korrupsjon ikke var spesielt utbredt i Norsk politikk.. For å si det pent - De løy.

Vindmølleparker for å fase ut utvinning av olje og gass??
En vindmølle bruken 1-2 kubikk olje pr tredje år, hvor mange møller er det i en park?
I gjennomsnitt 20, det blir 20-40kubikk per park, hvor mange parker har vi? og hvor mange trenger vi for å gå "grønn".
I Norge er det 64 vindkraftverk, hvis vi sier 30kubikk per park x 64.
Det er 1920kubikk Olje til drift og vedlikehold hvert tredje år.
Bare i Norge så snakker vi roughly 2000kubikk bare for å drifte de.
Vind er vell og bra på papiret, men å selge det som en løsning på utvinning av olje? nådu..

Det er stort sett slik politikken går her til lands, hvor er satsingen på ny teknologi?
Gitt en milliard til utvikling av kule-løse lager i form av magneter så trenger ikke de vindmøllene olje lenger.
Hvis du kan løse friksjon, da først kan du begynne å fase ut olje.
Jeg har vært ute å stilt spørsmål til politikere i de representative partiene, spurt de om dette med utfasing av olje.
De babler om fornybar energi, men ingen av de er klar over at alle dagens metoder for å produsere energi baserer seg på å snurre noe rundt i ring.
For å gjøre dette så liker vi å bruke metaller som ikke liker å rulle mot hverandre, så da må vi ha olje.

Magnetlager? hva er det for noe?.. - Norsk Politiker.
Jeg sier ikke at magnetlager er den hellige grad, men når du allerede har mengder strøm i sirkulasjon for å drifte "magnetiske flytlager",
så kan du kanskje legge en krets til en motor og line cylinder med induksjon stål, varme opp og sprøyte inn vann å veldig rask få det til å ekspandere, I dont know..
Hmmm, så enkelt er det nok ikke, men se for deg at mengden strøm du bruker ikke er til hinder for hva du er i stand til å produsere.
Strøm kan bakes inn skatt å andre avgifter, vi er eksperter på slikt.
Strøm kunne vært "gratis", bare tenk litt på hvor den kommer fra.
Utenom brudd i linje eller produksjon, har din husstand noen gang opplevd at det var tomt for strøm fordi strømselskapet ikke klarte å produsere nok strøm?
Jeg er kanskje ikke skrudd helt riktig sammen, men slik jeg ser strøm så er det et sidelengs åttetall, og det kan bli en riktig kontantku som kan melkes til tidens ende, det går aldri tomt.
Når strøm er det som har skutt samfunnet inn i atomalderen så blir det litt feil, litt grådig og veldig dumt å sette en pris på det, strømprisen styrer nesten frekvensen samfunnet utvikler seg.
Jo høyere strømprisen blir, jo lavere blir utviklings frekvensen.
Og visaversa.
Er jeg helt teit eller?

All annen politikk drives som "plaster på såret politikk" fordi vi har gitt bort strømmen.
Vi har helt frivillig gitt private aktører innen strøm et sugerør ned i det norske samfunnet, det dypeste sugerøret av dem alle.
Strømmen som hele samfunnet er bygget på, den forvaltes av noen som ikke har samfunnets beste interesse, de produserer som sagt strømmen billigere og smartere for hvert år som teknologi utvikler seg, men de har ingen interesse å gi noe av gevinstene tilbake til samfunnet, de er private aktører, strømprisen vil alltid gå opp.
Vi gir ikke privat sektor fult ansvar for helse? vann og avløp? veier?
Av samme grunn burde strøm gå under staten, vi er skutt i foten inntil staten tar strømmen tilbake.

Some food for thought.