View Single Post
Sitat av panopticon Vis innlegg
Det var en illustrasjon på situasjonell selvtillit. Har du en mestringsfølelse på et område, er du ikke nervøs, du vet du takler hva som helst som skjer innenfor den rammen. Mestringsfølelse bygger du helst opp ved å faktisk mestre noe, ellers lever du en vrangforestilling. Utfordringen er å ta den mestringsfølelsen og overføre den til generelle, ustrukturerte situasjoner.

I edru tilstand har jeg lite å bidra med i samtaler og sosiale sammenhenger utenfor den nærmeste familien. Når hemningene er fjernet kjemisk, kommer alt fram. Alle historiene, erfaringene og kunnskapen blir plutselig interessant, jeg har tro på at det er noe andre vil ha glede av, jeg forteller engasjert og det gjør andre engasjerte. Samtidig som jeg blir mer interessant fordi jeg uttrykker mine skjulte kvaliteter, blir også andre mer interessante for meg. Jeg klarer å bry meg mer og å spørre å grave på den måten folk faktisk liker, sånn at de får snakke om det de ønsker å dele. På den måten har jeg utilsiktet, i rusa eller manisk tilstand, fått høre svært personlige historier fra tilnærmet fremmede. Jeg antar at jeg utstråler en vibe som sier at jeg ikke er dømmende, er å stole på, og genuint bryr meg.
Vis hele sitatet...

Så klart forstår jeg deg, men stiller kanskje spørsmål jeg heller burde ha stilt meg selv for lenge siden. Det er interessant å se hva du svarer. Skriver godt gjør du òg. Så når du er rusa betyr det plutselig ikke lenger noe at du ikke har mestringsfølelse på flere områder enn du har? Eller er du bare litt mer på hugget og kaster deg utpå i samtaler du kanskje ikke hadde tatt sjansen på å utfolde deg i ellers, så intelligent som du er og så korrekt som du må være? Vet at du sa at du ikke brydde deg om å leve opp til dette lenger, men du tok det jo opp. Og å skape/endre identitet tar tid. Har du lyst til å fortelle hvor gammel du er?

Jeg har tenkt som deg. Til slutt så jeg på rusopplevelsene som et slags bevis på at det var fullt mulig – enten det var reelt eller ei, da – å utfolde seg fritt. Hvilken respons! På den andre siden døyver også alkoholen potensiell angst om noen skulle reagere negativt på ditt vesen, og her tror jeg det verker litt i rømningsforsøket. Den vil også alltid være der som en snarvei, relativt tilgjengelig.
Sist endret av tartaruga; 4. juni 2015 kl. 18:02. Grunn: La til et essensielt ord for at kryptografer skal kunne skvise ut noe som helst av svadaen.