View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av A-tillah Vis innlegg
Joa, men nå snakker jeg om "grunn troen" her og ikke hvordan enkelte grupper bruker den til sin fordel eller hvordan de tolker den. Og gamle testamentet er ikke så aktuelt i dagens kristendom da det er det nye testamentet og jesu lære som stort sett er gjeldene i dag. Ihvertfall her i Europa.

Jeg mener de grunnleggende forskjellene på Jesus her og profeten Muhammed. Missforstå meg rett, liker ingen av delene, men skal man først sammenligne de så synes jeg det er viktig å få med at det er stooor forskjell på Jesus og Profeten.
Vis hele sitatet...
Det finnes ikke, så vidt jeg kan se, noe ekstremt godt grunnlag for å påstå at det finnes en "grunnleggende tro" bak de fleste religioner. Alle har en viss kjerne av meninger som går igjen, men hvor mye utgjør denne, og hvor mye sier den om de som ender opp med å "utøve" troen?

I praksis og for praktiske formål (dvs hvordan tro påvirker holdningen overfor forskjellige problemstillinger i verden) kan man nesten sikkert finne tonnevis av forskjellige avgreininger innenfor hver større religion som har forsvinnende lite til felles. Absolutt alle vil ha forskjellige idéer om hvilke av de millionvis av motstridende påbudene og forbudene som skal æres, og hvilke vi kremter og ser bort fra.