View Single Post
Claryn's Avatar
Trådstarter
Edit 3:
Kan også nevne at jeg har en del LEDs som fulgte med et Arduino UNO kit, som jeg ikke har noe datablad til. Har også en del resistorer, alt fra 220-10k Ohm. Trenger også da LEDs og passende resistorer for å faktiske bruke det sammen med IC-gates, ettersom de har forskjellige outputs ved forskjellige spenninger (jeg kjører 5v via Arduino).

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Har du sjekka f.eks. RS?

http://no.rs-online.com/web/p/standa...gates/9222906/

Standardforpakning for små kvanta er 25 i rør. Så 50 av den der vil komme på 80,-

Finn datablad på CMOS-serie billige gates, t.d 4000-serien. Den takler 3-18V, så bør funke knall med arduino.
Vis hele sitatet...
Genialt, akkurat det jeg var ute etter. Som jeg nevnte i min Edit3 som ble ninjad av dere: trenger jeg tenke mye på nøyaktig hvor store resistanser jeg bruker for å ha med ganske standard LEDs i kretsen, uten å være redd for å ødelegge noen komponenter? Har ingen datablad på noen av komponentene jeg har til Arduino UNOen, men regner med det er noe standard greier jeg kan finne ut av et sted?

Sitat av 0xFF Vis innlegg
Hva er XAND?

Jeg vet ikke hva du har prøvd å søke på; men søkeordnene «AND gates» gidde meg f.eks dette: 50pcs-SN74HCT08N-QUADRUPLE-2-INPUT-POSITIVE-AND-GATES-IC-Texas-DIP-14 som resultat.

Her har du 50 stk quad AND gates, altså 200 AND gates totalt.
Vis hele sitatet...
Dette jeg har sett på bla., men de er helvetes dyre.

Sitat av vidarlo Vis innlegg
Har du sjekka f.eks. RS?

http://no.rs-online.com/web/p/standa...gates/9222906/

Standardforpakning for små kvanta er 25 i rør. Så 50 av den der vil komme på 80,-

Finn datablad på CMOS-serie billige gates, t.d 4000-serien. Den takler 3-18V, så bør funke knall med arduino.
Vis hele sitatet...
Det er mange forskjellige 4000-serie CMOS-gates. Jeg husker vagt at i en forelesning fikk vi beskjed om å passe på at vi fikk tak i CD4011UBE, og IKKE CD4011BE for NAND blandt annet. Hva er forskjellen? Hva vil tilsvarende for AND, OR, NOR og XOR være?
Sist endret av Claryn; 16. mars 2017 kl. 17:08. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.