View Single Post
sindre@puse.cat:~$
Synderen's Avatar
Sitat av SDRLx3 Vis innlegg
Hei!

Er ett par ting jeg lurer på angående hvor sikker jeg faktisk er.
Det første er;

Hvis jeg bruker VPN + Tor Browser i Windows, vil jeg være mindre sikker her kontra hvis jeg bruker Kali med akkurat samme preferanser? En liten forskjell er at PIA brukes i Linux, mens Hot Spot Shield brukes i Windows.
Vis hele sitatet...
At du bruker Tor (protokollen) i Windows gjør den ikke automagisk mindre sikker. Om du tenker på angrep lignende det som er beskrevet her i denne artikkelen så faller det i mine øyne under "security through obscurity", spesielt om du kjører Kali Linux, det er jo ikke akkurat laget med brukerens sikkerhet i tankene. Om du setter opp en Whonix Gateway så vil all trafikk kunne sendes igjennom Tor, da vil tidligere nevnt angrep være meget mye vanskeligere.

Sitat av SDRLx3 Vis innlegg
Det andre jeg har lurt på en stund er;

Jeg vet at clearnet linker kan gjorde slik at sikkerheten blir brutt, men er dette hvis jeg åpner clearnet linker i Tor, eller generelt? F.eks når jeg har Tor oppe med diverse .onion sider, og f.eks åpner en helt alminnelig Firefox og søker på f.eks vg.no der, har jeg da slått et hull i denne "sikre veggen"??
Vis hele sitatet...
Det er avhengig av hvordan Tor og VPN er konfigurert, om du sender VPN trafikk over Tor så vil jo all sider på clearnet siden se VPN adressen, og vil ikke kunne se at du bruker Tor. Om du bruker Tor over VPN vil entry noden se VPN adressen mens alle clearnet sider vil se at du kjører Tor. For .onion sider er det ett fett, da den trafikken vil aldri forlate Tor nettverket. Om det øker sikkerheten eller senker er jo da avhengig av hva du prøver å oppnå. Det finnes Tor exit nodes som spionerer på all trafikk, om du da bruker VPN over Tor kan de ikke se trafikken. Det betyr at de ikke kan stjele login detaljer, eller manipulere trafikk som kommer tilbake.

Det er jo gunstig å feks bruke Tor til VG og andre vanlige sider, da det øker mengden med trafikk i nettverket, som gjør det sikrere for alle.