View Single Post
Sitat av Fulmen Vis innlegg
Er det logisk å anta at man kan pønske ut motivene eller begrensingene til en åpenbart langt mer avansert skapning?

AI-skrullingene gjør akkurat samme greia, de starter med å definere en superintelligens for så å forutsi hva den kommer til å gjøre. Har man ikke litt høye tanker om seg selv da?
Vis hele sitatet...
Nei, og det gjør jo ikke kristne heller. Guds veier er uransakelige, mennesket ser som i et speil i en gåte osv. Det er et ganske grunnleggende premiss for religionen at man som menneske ikke kan forstå Guds motiver og valg, og dermed heller ikke egentlig stille spørsmål ved dem. Her har vi jo et ganske åpenbart logisk problem, men det er ikke det du peker på.

Sitat av vindaloo Vis innlegg
Jo, men jeg har vanskelig for å tro at hun er enig
Vis hele sitatet...
Hvem, jeg? Jeg har ikke nevneverdig tro på AI heller, i kvalifisert betydning. Men nå er jeg som nevnt ikke fan av reduksjonistisk materialisme heller. Ironisk nok strander det mye på samme måte som religion: Når man møter et problem forklaringsmodellen ikke biter på, så er stort sett svaret at det ikke bryter med teorien, det er bare for komplisert til at vi forstår det. Lettvint.

Sitat av Superspurv Vis innlegg
Gode kristne forteller hvor chill man får der hvis man følger guds ord.
Vis hele sitatet...
Ville vel kanskje tenkt at gode medmennesker sørger for at andre hadde det mest mulig chill uavhengig av hva de tror på. Men, hva en god kristen er skal vel de kristne selv få definere.
Sist endret av *pi; 22. november 2022 kl. 00:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.