View Single Post
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Gud i en abrahamittisk forstand (jødisk, kristen, muslimsk) er en innlysende løgn for meg. Anta at Gud er allmektig, allvitende og elsker alle uforbeholdent - med forbehold om alle forbeholdene. Så, vi bor i en perfekt skapelse, i henhold til Guds plan. Men... det gjør vi jo ikke. Vi ser tvert imot at verden er et ganske røft sted til tider, fullt av krig, sult, lidelse, barn med kreft, osv. - så hvorfor suger verden?

Forklaringen på dette blir ofte "fri vilje". Kreftceller utviser ikke mye kapasitet for frie valg, så allerede der faller jeg egentlig litt av, men la gå.

For det første: hva er poenget? Hvorfor er det viktig for Gud at vi har fri vilje? Er det nødvendig? Hvis skapelsen har en eller annen plan, hvorfor inkluderer denne planen instruksjoner om å ikke følge planen? Kunne man ikke ha laget en plan som er bedre i utgangspunktet, når man er Gud?

Og så da? La oss anta at vi "trenger" fri vilje av en eller annen årsak. Hvorfor må utprøvelsen av denne resultere i så mye jævelskap? Kunne ikke Gud bare designet universet slik at dette ikke er et problem?

Min favoritt-"shower thought" i filosofisk/åndelig... ånd... er at hele historien om skapelsen som et "prosjekt" eller "eksperiment" er forlokkende - men øyeblikkelig faller sammen fordi en allmektig, allvitende Gud ikke har behov for å kjøre noen prosjekter eller eksperimenter.