View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Kult at du kunne fortelle din historie. Hvordan går det med deg nå, og er du like aktiv fortsatt?

Jeg selv var ikke på rus. Jeg trodde at jeg gjorde det for pengene, og forstå meg riktig - pengene var himmelsk, men tror nå at spenningen og det å gjøre ting større var årsakene jeg holdt på.
Vis hele sitatet...
Nå kan det vel også være andre bakenforliggende årsaker som oftest er grunnen til krim, rus, gambling osv. Blir vel en slags avhengighet det også, en virkelighetsflukt. Dette med spenning er en ærlig sak og er noe som går igjen i alko/rus som jeg er mer kjent med. Er vel i NA de leser i teksten "Vi søkte spenning i alt vi gjorde". Mange som ender opp med actionfylte hobbyer, adrenalin. Du trenger jo ikke hoppe i fallskkjerm, mange ekstremsporter er jo blitt mer en allemannsgreie i vår tidsalder, ski, sykkel, klatring osv.

Psykolog starter med henvisning fra fastlegen. Da må du smøre på med hvordan alt dette påvirker livet ditt og de nærmste rundt deg negativt. Du får ikke henvisning for å ha gjort et brekk. Da kommer du til DPS, distriktspsykiatrisk eller du kan stå i venteliste hos en privat som har ordning med refusjon (egenandel). Hvis du blir gående fast får du fort frikort og går gratis resten av året. Som alle andre må du regne med å kansje bruke litt tid på å bli kjent med å gå til psyk og å finne en behandler som passer deg. Mange har forventinger om at dette skal være match og fungere sånn helt uten videre. Det er ikke min og mange andre sin erfaring.

Svenskene har egne behandlingsprogram for krim. De er flinke til sånne spesialiteter etter bakgrunn. Jeg husker ikke hva disse stedene heter men du kan jo prøve google.