View Single Post
oggen's Avatar
Trådstarter
394
Jeg er oppmerksom på frykten for bruk av atomvåpen, og at det er omstridt og delte meninger om det. Jeg vil bare minne på et par uttalelser de senere dagene (og det er mange flere i intervjuer på tv).

Dette sier Tom Røseth, som er hovedlærer i etterretning ved Forsvarets høyskole.
En høynet beredskap på russisk side er ment for å skremme og presse Ukraina og Europa. Det er ikke sannsynlig at atomvåpen blir brukt i Ukraina, Putin vet at atomvåpen også vil utslette Russland i ytterste konsekvens, påminner Røseth.

Dette er også poenget til Iver B. Neumann, russlandforsker og direktør ved Fridtjof Nansens Institutt (FNI).
– Det er all grunn til å være bekymret. Men nå skal vi jo huske at Russland også skal overleve dette, sier Neumann.
– Det er heller ikke spesielt heldig for Russland at man får en situasjon i Europa hvor det er lettere å bruke atomvåpen.

Meg: Jeg vet jo at det er en omfattende prosedyre som skal til for å avfyre atomvåpen i alle fall i siviliserte land som har atomvåpen. Den finnes på nettet, så det er bare og søke. Det er ikke Putin alene som bestemmer det (samme er det i USA, og presidenten der).

Grunnen til at jeg er opptatt av dette er alle de grusomme bildene og historiene om kvinner og barn som lemlestes hver dag i Ukraina. Når jeg ser forvridde ansikter på barn, da kommer tårene og tankene. Det samme var det med alle bildene fra Syriakrigen, hva meg angår.

Debatt er jo uansett sunt.