View Single Post
Sitat av Realist1 Vis innlegg
Det er veldig interessant indeed. Det gir definitivt kredibilitet til påstanden at et advokathus har skrevet noe slikt, selv om det kun er én liten bisetning i et innlegg som for øvrig handler om spredning, deling og utpressing. Men det er notert som et meget interessant datapunkt.
Vis hele sitatet...
Jeg fant flere steder (mest ung.no og sånt) der det eksplisitt ble sagt at du ikke kan kreve bilder av deg selv slettet, så jeg er sannelig ikke sikker. I min link gjaldt den setningen bilder generelt og henviste til åndsverkloven, ikke spesifikt nakenbilder. Jeg synes det høres litt rart ut.

Det er også sant. I åndsverkloven står det for eksempel eksplisitt at opphaveren beholder rettighetene selv om eksemplarer selges.
Vis hele sitatet...
Ja, opphaveren, ikke den avbildete. I min link står det at den som er avbildet bestemmer over bildet, også med tilbakevirkende kraft, med henvisning til åndsverkloven. Nå er dette samme person i TS sitt tilfelle, men jeg synes det er litt rart om det er åndsverket som tilsier at man bestemmer over sitt eget nakenbilde, og ikke det faktum at det er ens egen kropp på bildet. Skulle tro det var det samme om man selv eller kjæresten hadde tatt det.

Ref. nederste linje som du la til, så er jo dette også spredning/offentliggjøring/deling av andres bilder. Ingen tvil om at dette er ulovlig, nei.
Vis hele sitatet...
Ja, la det til siden det var så nytt. Jeg trodde i utgangspunktet at dersom du har lov å ha noe lagret på telefonen, så kan du heller ikke straffes for å vise det til kompisen uten å tilgjengeliggjøre det ved å f eks sende ham det. Sånn er det tydeligvis ikke lenger. Det underbygger i alle fall ytterligere at det ikke er en damn shit han lovlig kan bruke det bildet til, som kan kunne medføre ulempe for henne. Det er jo fint at det er presisert.

Akkurat når det gjelder snap, så kan man diskutere hva det faktisk betyr at en person har sendt noe til deg. En vanlig snap (ikke i chat som i dette tilfellet) er en avspilling. Det er mer som å vise noen et bilde i ti sekunder, det er slett ikke gitt at man dermed har gitt fra seg en kopi av det, er det vel? Mener en av sakene som ble linket til her, som riktig nok gjaldt mindreårige, la vekt på at det ikke var avtalen at snappen skulle screenshottes.
Sist endret av *pi; 23. august 2021 kl. 08:50.