View Single Post
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Du skjønner vel at det er stor forskjell på å lagre et bilde av en garasjeport fra Google eller annet offentlig sted og det å lagre et privat nakenbilder av noen? Sykt tåpelig vending i denne tråden! Vær glad du ikke er jente for da hadde du skjønt det! Vet om noen som ble dømt for å ha nakenbilde av exen sin etter det ble slutt for han tok screenshot uten at det var avtalt.
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig at det er dårlig gjort å lagre et nakenbilde mot avsenders vilje. Jeg ville aldri gjort dette selv, om det skulle være noen tvil her om dèt.

Spørsmålet er om det er ulovlig eller ikke. Særlig interessant spørsmål dersom avsender har sendt bildene helt frivillig, enten det er mot betaling eller ikke. Hvis hun har mottatt X antall kroner, og sendt et nakenbilde, uten at det er diskutert noe videre, er det da urimelig å forvente at kjøper lagrer bildet?

Hvis hun eksplisitt sier at det ikke skal lagres, så mener jeg absolutt at han ikke bør lagre det. Jeg blir heller ikke overrasket om dette er å anse som en gyldig nok «lisens/brukeravtale», slik at lagring i dette tilfellet faktisk er ulovlig.

Dersom ingenting er avtalt, derimot, og hun ikke har sagt noenting om lagring, så ser jeg faktisk ikke helt hvorfor det skulle være ulovlig å lagre bildet, nei.
Moralsk sett? Muligens, kommer litt an på personene det er snakk om.
Juridisk sett? Njaei, ikke helt overbevist enda.

Men understreker igjen:
Hvis hun eksplisitt sier at det ikke er lov, så er det i mine øyne galt å lagre. Uavhengig av om det er lovlig eller ikke.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vet om noen som ble dømt for å ha nakenbilde av exen sin etter det ble slutt for han tok screenshot uten at det var avtalt.
Vis hele sitatet...
Uten spredning? Kun at han lagret?
Vet du hvilken paragraf han ble dømt etter?
Sist endret av Realist1; 23. august 2021 kl. 02:15. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.