View Single Post
Sitat av Moff Vis innlegg
Grunnen til at jeg ikke siterer deg eller svarer deg er fordi jeg ikke er uenig i det du skriver. Du er ikke min meningsmotstander. Grunnen til at jeg cherry picker det éne innlegget er fordi det jeg tror det representerer majoriteten av folks meninger. Dette er den typen svar du får mest av hvis du tar opp spørsmålet med mannen i gata, etter min erfaring. Ureflektert, blank avvisning.
Vis hele sitatet...
OK, men ureflekterte innlegg har ingenting i vitenskapsforumet å gjøre. Å diskutere idioti vi ikke engang gidder å kaste bort bytes på er ikke forferdelig relevant.

Sitat av Moff Vis innlegg
Jeg er veldig overrasket over at du også velger å kritisere at jeg fastslår at simuleringer er mulig. Dette er et spørsmål som ikke er falsifiserbart. Selvsagt er det mulig.
Vis hele sitatet...
Ah, solipsisme. M'kay. Greit. Hvis vi holder oss til et regime hvor vi faktisk kan diskutere noe som fuckings helst, så er jo mye gjort. Da må vi også, som et absolutt minimum, ta utgangspunkt i en eller annen kobling mellom observasjoner og virkelighet. Vi antar for eksempel at en simulering krever en eller annen form for regnekraft. Eller at fysikken som simuleres på ett eller annet vis er ment å, om ikke være koherent, så i det minste fremstå som koherent. Men la meg spisse kriteriene mine litt for å unngå videre misforståelser: Når jeg bruker ord som "matematisk umulig", så er det en implisitt antakelse her om at vi ikke introduserer frie variabler på av samme kaliber som Gud. OK? For hvis du skal begynne å kødde med at logikk i seg selv kan manipuleres av den som simulerer for oss, så har du gjort akkurat det. Og det er ikke interessant engang som tankeeksperiment.

Sitat av Moff Vis innlegg
Det er mulig at det finnes et spaghettimonster.
Vis hele sitatet...
Ikke etter et kriterium hvorved diskusjon på noe vis er mulig eller ønskelig. Jeg hadde ærlig talt litt høyere tanker om deg enn dette.

Sitat av Moff Vis innlegg
Du må gjerne si at vi ikke kan vite i stedet for ja eller nei, men hele poenget med denne typen spørsmål er at så lenge du ikke kan si nei, så er det et ja.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet, slik jeg ser det, er om simuleringshypotesen er like tøvete som gudshypotesen, og det er den ikke - men det er ikke fryktelig langt unna.

Sitat av Moff Vis innlegg
Den korte tiraden min om grafikk og realisme i våre simuleringer er kun ment som et raskt bakteppe for de som deler holdningen til forfatteren av det slettede innlegget. Vi har kommet veldig langt, veldig raskt, og det finnes grafikk nå som folk flest ikke klarer å skille fra virkeligheten.
Vis hele sitatet...
Men har du på noe tidspunkt i ditt liv forsket på hva som skjer i grenseland mellom ulike regnemodeller? Hvis vi tar en eller annen empirisk beskrivelse av hydrogen- og oksygentkjerner for gitt, så kan vi i dag med nær sagt perfekt presisjon simulere elektronstrukturen til et vannmolekyl. Vel, hvis vi antar at eventuelle magnetfelter er små nok til å kunne betraktes som en perturbasjon, selvsagt. Et vannmolekyl i et magnetfelt som tangerer en hurtig roterende hvit dverg er hakket mer utfordrende å simulere korrekt. Men det er også mulig å gjøre, og om noen år er vi der. Vi har veldig gode estimater for akkurat dette problemet tilgjengelig allerede. Men ok, si du er ikke bare er interessert i ett enkelt vannmolekyl, men i en hel kjemisk reaksjon som foregår i vandig løsning. Skal vi nå for eksempel simulere et mol med vannmolekyler, samt reaktantene? Vi har en regnekostnad som skalerer faktorielt, og vi skal nå multiplisere antall elektroner med en skaleringsfaktor og 1023. Yeah, no. Dette innrømmer du langt på vei selv at vi kan drite i, så en representasjon av hele systemet med én enkelt bølgefunksjon utgår. Okidoki, la oss være litt mer intelligente! Vi simulerer reaktantene våre med høy grad av nøyaktighet, de nærliggende vannmolekylene ligeså, og ettersom vi beveger oss lenger og lenger vekk fra reaksjonen vår, så blir simuleringa av vannmolekylene grovere og grovere. Det går an, men du får artefakter du ikke blir kvitt. Det er en matematisk nødvendighet. Skal du være perfekt smooth og garantere at denne gradvise reduksjonen i nøyaktighet blir vakker og elegant, så har du et problem med nesten samme umulige kompleksitet som å bare regne supernøyaktig på alt sammen innledningsvis. Og det blir enda verre når du begynner med reaksjoner på overflater, eller molekylmekaniske foldinger og slikt.

Sitat av Moff Vis innlegg
Jeg har ikke på noe tidspunkt snakket om dataspill, det er en tolkning du selv har lagt i dette, men alle store dataspill slipper også taket i irrelevant data.
Vis hele sitatet...
Totalt urimelig å trekke inn dataspill når vi diskuterer grafikk altså? Come on. Nå klamrer du deg til halmstrå i vinden.

Sitat av Moff Vis innlegg
Hvis hver og én av oss er i hver vår isolerte virkelighet, så tror ikke jeg at det krever en urimelig mengde datakraft for å korrekt simulere virkeligheten rundt denne éne personen. For meg er det ikke utenkelig at man klarer å finne snarveier som gjør at solvatiseringseffekter på molekylære systemer henger på grep selv om vi ikke har nok ressurser.
Vis hele sitatet...
Ja, og utspill som dette gir innlegget ditt et preg av Dunning-Kruger. De fleste jeg kjenner som jobber med solvatiseringseffekter er nemlig ganske enige om at vi aldri vil kunne behandle kjemiske systemer i løsning med samme grad av nøyaktighet som isolerte molekyler i vakuum.

Sitat av Moff Vis innlegg
Morsomt at du sier akkurat det. Selv om dette skulle være et problem, så er løsningen på problemet veldig enkel; simulering kan simpelthen endre virkeligheten eller din oppfatning av virkeligheten rundt de feilene du oppdager, slik at du kun opplever å få bekreftet det du du allerede tror er korrekt.
Vis hele sitatet...
Deus ex machina, ikke relevant eller interessant. Da går jeg heller i kirken, for der får jeg kaffe og vafler etterpå.

Sitat av Moff Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hva det er du legger i at jeg vinkler det som om ingen har tenkt over muligheten. Det er helt åpenbart for meg at m0b, og sannsynligvis også du, ikke har tenkt over muligheten jeg presenterer.
Vis hele sitatet...
Ja, og svaret ditt bommer. Vi har tenkt på det, vi har vurdert det og vi har landet på at det er ganske teit. Det er ikke slik at vi ikke evner å ta inn over oss tankene dine, men heller det at de er tuftet på antakelser som eliminerer enhver mulighet for rasjonell diskurs.

Sitat av Moff Vis innlegg
Men så over til noe annet; hvorfor skal vi gi saklige svar til folk som forfatteren av innlegget som ble slettet? Jeg er ikke prinsipielt uenig i at innlegget burde blitt slettet, men jeg mener det er veldig viktig å prøve å utfordre den typen holdninger.
Vis hele sitatet...
Det er fryktelig enkelt, vi har opp gjennom årene innsett at vitenskapelig diskusjon krever at folk opptrer vitenskapelig ubegrunna synsing er i så måte bortkasta bytes og lukes vekk.

Sitat av Moff Vis innlegg
For å ta i litt; reaksjoner som din skaper kultbevegelser. Hvis folk som ikke forstår den viteskapelige prosessen, hvorfor det er viktig å stille spørsmål og hvordan vi kommer frem til svar blir skutt ned uten å få det minste hint om hva problemet er, så vil de søke svar hos folk som er i samme båt som dem selv. Jeg regner med at dette ikke kommer som noen stor overraskelse for deg, og jeg sier ikke at dette konkrete tilfellet vil få noen ringvirkninger. I alle fall ikke noen som er problematiske.
Vis hele sitatet...
Du besvarte ikke et dårlig spørsmål, men en ubegrunna påstand, så kritikken din bommer.

Sitat av Moff Vis innlegg
Men å gi meg pepper for å svare på et sånt innlegg, det liker jeg ikke.
Vis hele sitatet...
Det gjorde jeg heller ikke. Jeg kritiserte deg for å ignorere den relevante biten av debatten og heller henge deg opp i noe som var så innholdsløst at det ble fjerna. Vil du kjempe mot vindmøller, så er kommentarfeltene eller facebook langt mer egna arenaer.

Sitat av Moff Vis innlegg
Hvis jeg gir en presentasjon om noe og 99 mennesker i salen er blitt opplyst og er enige i resonnementet, så er jeg mest interessert i å snakke med en éne personen som ikke skjønner noe som helst og kanskje stiller, i mangel av et bedre ord, dumme spørsmål. Jeg har en viss idé om hvor mange innlegg dere sletter i løpet av en måned fordi de er av samme kaliber som det jeg svarte på, men fordi dette er en holdning som jeg av egen erfaring vet går igjen hos mange, så synes ikke jeg det er en dum idé å utfordre synet, på en saklig måte.
Vis hele sitatet...
Hadde innlegget vært formulert som et spørsmål hadde det fått stå. Bastant avvisning uten begrunnelse - not so much. I tillegg er en langt mer velfundert kritikk av hypotesen allerede fremmet, så hvorfor ikke heller finne svakheter ved denne? Hvis du ønsker en debatt om vitenskapsdidaktikk og pedagogikk, så for all del: Opprett en tråd om det! Jeg skjønner virkelig ikke helt hva som er problemet her.

Sitat av Moff Vis innlegg
Jeg trodde jeg fikk til det på en ålright måte, men da får vi heller være uenige.
Vis hele sitatet...
Drit i den der, 'a. "Vi får være enige om å være uenige" er så evig bullshit.

Sitat av Moff Vis innlegg
Mhm.
Vis hele sitatet...
Det er nærliggende å tro at du her spiller "no, YOU!"-kortet mot meg. Fordi, jeg sier at innlegget ditt fremstår prega av Dunning-Kruger, og du velger å sitere meg på det og impliserer her at problemet heller ligger hos meg. Er det en korrekt oppsummering av hva du mener med sitatet og det særdeles lite informative "Mhm"-et? Eller mener du noe annet? Oppklar gjerne.