View Single Post
Sitat av Taert Vis innlegg
Ikke enig i priser og svenskehandel, men det er vel litt off topic . Jeg har absolutt ikke noe utsvevende matbudsjett bare så det er klart. Får fint kjøpt flotte kjøttstykker i Oslo ihvertfall, halal-slakterne er fine å prute med. Aldri noe kvalitetsproblemer heller, og de fikser og ordner alt mulig om det er noe spesielt du skal ha.



40kr per pose og 200kr i frakt blir veldig kostbart, finner nok noe som er hakket billigere om man leter? Tar jo grusomt lang tid med frakt nå om dagen, er det ingen som pusher disse posene i Norge ?

Svinnet blir kanskje litt mindre (i prosent om ikke annet) om man modner et større stykke? Hvor store er de entrecôtene du har modna med for mye svinn?

Her har de sånne poser, ganske stive priser men ser seriøst ut:
https://www.lava-scandinavia.no/buti...-morningsposer

Her også! https://thechef.no/lava-a-vac-rull-3...e-sett-669.htm

Fyfaen her skal det ihvertfall modnes!
Vis hele sitatet...

Uenig i prisene på kjøtt i sverige? Javel men jeg skjønner ikke flisa av hva du mener. Jeg drar normalt over når det er gode kampanjer, feks entrecote til 89 kr kiloen. Det er nesten 1/4 av norsk pris. Du må gjerne være uenig - men forsøk å stikk innom feks meny, coop, rema. På kampanjer kan du finne entrecote til 249 per kg eller 299 per kilo. Så kjøper jeg snus, alkohol, kaffe, pepsi max svinekjøtt til 1/3 dels pris. Heller enn å være uenig får du nesten ta turen selv når grensene en gang åpner igjen. Sjekk gjerne ut lokketilbudene slik at du vet du drar når det er noe kostbart kjøtt å finne til lavpris. Om det ikke er prisen du er uenig i men at du har tatt et politisk standpunkt om å la kronene dine jobbe innenfor landets grense så er jo saken grei. Da regner jeg med at du har råd til å ha et slikt standpunkt.


Jeg modner kun hele stykker. Feks en HEL entrecote. Størrelsen på en hel entrecote kan jo variere noe. Men si rundt opp mot 3.5 kilo kanskje +1 en kilo? Ikke så lett å huske. Spesielt siden jeg i det siste stort sett skjærer opp entrecoten straks jeg kommer hjem og singelpakker og vacuumbagger.


Jo lengre du tørrlagrer kjøttet jo tykkere blir hinna rundt. Over 3 uker så kan man også se noe som vel kanskje er en form for mugg? lukten kan minne litt om det. Renskår noe kjøtt for naboen når'n hadde armen i fatle og hans kjøtt hadde blitt stående i litt over 5 uker pga armbrudd og operasjoner. Siden han husket vekten på entrecoten når han startet og han veide avskjæret så ble svinnet på noen og 40%. Vi grillet et par fine biffer og kanskje ble smaken faktisk for fremtredende. Vil nok si at den tørket nok minst en uke for lenge, kanskje to. Uten at jeg har vært så detaljert som naboen så vil jeg tro på mengden kapp at når jeg har tørket entrecote i 2-3 uker så er det nok 1/4 eller kanskje opp mot 1/3 svinn. Så passer dårlig til hverdagsmat, men til en rett anledning er det fortsatt ekstra god smak.

Er lenge siden jeg bestilte de posene, da var det kun 350 kr grensen å forholde seg til og frakten gikk veldig kjapt. Nå i korana helvete så hører jeg folk venter 2-3 måneder på varer far utlandet.

Svinnet som det var snakk om var vel det kjøttet som må skjæres vekk etter modningen er ferdig. Vekttapet du sikter til her er vel bare vann ?
Vis hele sitatet...
Korrekt. Det store svinnet er jo hinnen rundt modnet kjøtt. Smaker vondt og er sikkert skadelig også for våre mager. Men om en tenker vekt fra en åpner posen med feks entrecote til ferdig tørrlagret entrecote så har en jo fått 2 typer svinn - både vannet som har fordampet og avskjæret. Væske tapet i seg selv spiller jo ingen rolle for oss, det er vel mer et problem for de som evt. selger modnet kjøtt og da i forhold til fortjenesten.

Sitat av *pi Vis innlegg
Hvordan skiller dette seg kvalitativt fra å henge det til modning på gamlemåten? Bortsett fra at man kontrollerer temperaturen mer? Jeg er vant til å bruke den tempen som er og regne døgngrader.
Vis hele sitatet...

Ja dette er vel selveste tommelregelen for behandling av vilt. Er du elgjeger Pi? 40 graderdager er vel normen?

Du kan helt fint gjøre akkurat det samme selv i kjøleskap. Du bare trenger litt sirkulasjon en liten vifte som blåser nå og da. Og et rent kjøleskap så kan du henge kjøttet der på gamlemåten og bruke døgngrader. Om du er storviltjeger så har du vel et dedikert stabbur du bruker til slikt og da er det jo luftig og naturlig "go'tørk" så da henger du kjøttet der. Men da er det vel senhøstes som gjelder når temperaturen har falt litt kanskje?

Jeg lurte bare på om det var noe annet enn vanlig modning, og om det har noe for seg med så lave temperaturer. Jeg vet mange modner i kjøleskap (i vakuum) og noen påstår de modner det i minusgrader. Det stiller jeg meg skeptisk til, da jeg tror prosessene stopper opp da. Men skal du modne det hengende fritt så kan du jo ikke ta en og en biff, da går halvparten bort i skorpe.
Vis hele sitatet...
Tror du har helt rett Pi, for lav temperatur vil nok hemme mørningen. Det blir også meningsløst å mørne singelbiff pga svinnet.
Sist endret av _abc_; 18. juli 2020 kl. 13:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.