View Single Post
Sitat av GalFisk Vis innlegg
Jeg tror det ligger en del i det du sier om å bli glad i selve rusen. Et sunt forhold til rusmidler må inkludere å ikke skape seg et "forhold" til midlene. Å bruke dem for å forsterke/forbedre/forandre noe man liker kan være greit, men hvis de er, eller erstatter, noe man liker er man på feil spor. Å slutte med et middel skal være som å bruke andre sko en dag, ikke som å slå opp med kjæresten.
En relatert ting er at fokus må være på hva rusen gir som er positivt, og aldri bruke rusen for å fjerne det som er negativt. Å kose seg med rus er relativt ufarlig, men med en gang du bruker den til trøst eller medisin (inklusive reparasjon av bakrus) er du ute på farlig område.
Hvis du ikke kjenner deg selv godt nok til å vite når du er på feil vei, bestem på forhånd å ha hyppige dopfrie uker/måneder, og hold disse beinhardt. Hvis du får et sterkt sug etter et visst stoff under denne tiden, eller hvis første gang etter pausen føles som å komme hjem igjen til noen du elsker etter å ha vært borte fra dem en lang tid, rør aldri det stoffet eller dess slektninger igjen.
Vis hele sitatet...
Dette var et godt innlegg, men jeg vil påpeke en ting. Vi mennesker; ihvertfall flertallet av oss som nyter rusmidler vil på ett eller annet nivå danne et forhold til rusmidlene dersom vi nyter de. Selv når man bruker de for å krydre en ekstra bra kveld gjør en det fremdeles for å gjøre kvelden bedre, trangen er dog ikke like stor som når en har større forbedringspotensial, eller befrielse fra negative ting.

Hvor setter man grensen på det å forsterke noe en allerede liker, og det å kurere noe en ikke liker? Ingenting vil være 100% perfekt, og ingenting vil være 100% negativt. Det er igjen et nyansespørsmål hver enkelt må ta med seg selv for å kunne bruke denne retorikken i det dagligdagse. Dette er for mange ganske vanskelig, og en vil oppleve at en er på grensen. Når man så er på grensen, rusmidler vil naturligvis få deg til å føle deg bedre midlertidig, men det kan være destruktivt for vanene dine, og det kan dytte grensen din lenger ned.

En ting til er jo dersom en kun krydrer det en allerede liker, om en har flotte kvelder ofte, er det da greit å dytte i seg rusmidler? Alle vet at en ikke skal dytte i seg rusmidler for ofte, dette er et usunt forhold og grensen for når det begynner å utgjøre en alvorlig trussel er individuell og en kjenner den ikke selv. Når man da tar dopfrie uker, måneder, kan en fremdeles ha et rusproblem selv om det ikke gjelder fysisk avhengighet. Dersom en aktivt tenker på rus i disse periodene bør en naturligvis slutte fordi det virker negativt, men hva om rusen faktisk spiller en positiv rolle i å forsterke hva en allerede liker, og en kun bruker det når man er glad - da ville det vel være naturlig å føle en trang for å gjøre det i disse periodene?

Jeg kan virke selvmotsigende flere steder i posten, men det er kun for å få frem poeng. Jeg har bare tenkt fritt og skrevet samtidig. Poenget jeg prøver å få frem er at ''et sunt forhold til rus'' er så mye mer komplisert og individuelt enn noen av oss klarer å få frem, og for å kunne komme med en simpel ''fasit'' bør en egentlig ha lange studier og kompetente mennesker til å skrive en bok, eller evaluere hvert menneske individuelt.