View Single Post
Her er det nok mange definisjoner.
Såvidt jeg har lært (har vært på et kurs om bl. a. slikt) så kan all bruk av rusmidler til noe annet enn de er foreskrevet/beregnet på, defineres som misbruk. Men jeg har reflektert litt over dette selv, fordi situasjonene er litt bakvendte.
Om jeg drikker alkohol i lystig lag, for rekreasjon, så er det veldig få her i landet som vil kalle det misbruk. Om jeg derimot heller innpå et par glass vin "for å roe nervene"; selvmedisinering, gjøre dagen litt lettere for meg selv (med en lovlig substans), så er det per definisjon misbruk.
Ta så amfetaminer, benzodiazepiner, smertestillende som inneholder noe fra opiatfamilien, eller hypnotika. De kan skrives ut på resept og SKAL brukes som medisinering for å gjøre hverdagen lettere. Men om de brukes rekreasjonelt, da er det misbruk. Selv om de (mis)brukes av den som har resepten.
Og hva med om man ikke har resept, men har fått tak i noe av det ovennevnte og bruker dem for det de er ment for? Da er man strengt tatt over på narkotikalisten, selv om de også er godkjent som legemidler. Er det da å kalle for misbruk uansett, siden det er for narkotika å regne, og ulovlig?

Dette er noe jeg har tenkt litt på i det siste, men ikke klart å komme fram til min egen mening om definisjoner. Hovedsakelig er det alkoholen som gjør det vanskelig å finne definisjon, siden den liksom er omvendt av alle de andre.
På en måte vil jeg si at det bikker over til usunt om man føler at man MÅ ha noe for å fungere i hverdagen... men ja, hva om det man MÅ ha er lovlig? Nei, vet ikke hva jeg synes.

Helt generelt, mitt motto til det meste her i livet: Hvis det ikke er et problem, så er det ikke noe problem.

Edit, starten av posten her ble mer en diskusjon om bruk vs misbruk, men slutten ble mer relevant til diskusjonen tror jeg.
Sist endret av candela; 18. mai 2016 kl. 13:36.