View Single Post
Jeg har erfaring med "hang drum".
Det er en skikkelig jungel med informasjon som kanskje ikke er så lett å få oversikt over.
handpan.org er det beste forumet jeg har funnet så langt.

Litt info for å oppklare forvirring:
Instrumentet kalles en handpan. Hang er navnet på en handpan laget av PANart i Sveits (selv om jeg tror ikke de liker at man kaller deres hang for en handpan). Det var Felix og Sabina i PANart som oppfant hang for 10-15 år siden.
PANart lager ikke lenger hang. De driver fortiden med utviklingen av et nytt hang-lignende instrument som de kaller for gubal. http://www.youtube.com/watch?v=-SV2CjV9PQ4

I dag finnes det flere produsenter av handpans, og det er 4 stykker som regnes som "top shelf". Disse er:
Pantheon Steel - Halo
Bellart - Bells
Spb (husker ikke hva det er forkortelse for)
Echo Sound Sculptures - AsaChan

I tillegg er det også en del andre produsenter som er veldig flinke, men som enda ikke har holdt på lenge nok til at instrumentene deres regnes som "top shelf". Jeg ramser opp fra hukommelsen:
Spacedrum, Caisa, Bali Steel, Saraz, Dave Islands Symphonette, Orbipan, Zen.
Det er også mange nye produsenter der ute som ikke har blitt kjente enda. Om 5-10 år tror jeg det er så mange at det ikke kommer til å være veldig vanskelig å få tak i et intrument lenger.

Selv har jeg kjøpt en hand pan av en ganske ny produsent fra Frankrike. Den kaller de Aciel.
Jeg kom i kontakt med de som lager den via handpan.org etter å ha fulgt med på forumet i et halvt års tid.
Etter en del lesing på hanpad.org har jeg funnet ut at man må regne med å stå i venteliste 1-3 år i gjennomsnitt før man får mulighet til å kjøpe et top-shelf instrument.

Det går selvfølgelig an å kjøpe en handpan fra ebay, men de som har sjekket prisene der vet at det er veldig dyrt. Hvis man heller har tolmodighet og setter seg på venteliste hos de produsentene man liker så får man en mye hyggeligere pris.
Man må regne med å betale 6000 - 15 000 kr for et bra laget instrument.
Det er også en del scams ute og går på ebay, så ikke la dere lure. På handpan.org er det en egen del av forumet som er dedikert til å legge ut scam-auksjoner slik at folk ikke skal bli lurt.

TLDR: PANart lager ikke lenger hang. Det finnes mange andre produsenter. All info + litt til finner på handpan.org