View Single Post
Sitat av Winchester Vis innlegg
Hvorfor skal absolutt alt bli sett på fra et samfunnsmessig perspektiv? Når begynte individene å eksistere for samfunnet? Er konsekvensen av sosialisme at man skal drive en vendetta rettet mot alle individer som ikke har som formål å bidra etter en ideell samfunnsøkonomisk modell? Jeg vet jaggu meg ikke om jeg har lyst til å jobbe 16 timer hver dag for at samfunnet skal gå mest mulig i pluss.

Konsekvensene av å la folk drive på som Kari J., spesielt om man oppfordrer til det, er langt større enn å la folk trene og spise som de vil. Man vil oppleve et langt mer ulykkelig folkeslag, med økende selvmordsrater. Og er det noe som i hvert fall ikke bidrar samfunnsøkonomisk, så er det selvmord. Samfunnet eksisterer for individene. La individene være som de er. Man kan bidra med kunnskap. Man kan bidra med enkelte forbud og skjeve skatteordninger. Men å oppføre seg som drittsekker er noe man kan holde seg for god til.
Vis hele sitatet...
Tror du mennesker som ikke klarer å fungere i samfunnet på grunn av overvekt generelt sett er lykkelige? At folk fungerer i hverdagen vil jeg faktisk tørre å påstå er en ganske god indikator på hvordan folk har det på et individuelt nivå.

Overvekt er et alvorlig helseproblem, ikke et selvstendig valg slik du later til å tro. Om logikken din holder vann bør vi vel la narkomane "være som de er" også?

Sitat av etse Vis innlegg
Her er jeg veldig enig i dag, folk vet rett og slett for lite - spesielt i ung alder. Og som du sier, folk har hørt fra bekjente og dermed får feil informasjon. F.eks. merker jeg at mange snakker om sunn og usunn mat, og det eneste de da fokuserer på er antall kalorier per 100g, som om det er det eneste man må ta hensyn til når man skal velge sunn mat.

Jeg føler og at "lav-karbo" har blitt alt for sosialt akseptert, virker som mange tror dette rett og slett er en sunn måte å gå ned i vekt på, mens sannheten er en helt annen i de fleste tilfeller, hvor folk ender opp med å bytte ut karbohydratene med fett. Og jeg vil ikke si at fett er så veldig sunt å spise.

Men jeg tror også tilgjengelighet er noe som har gjort problemet større. Med større tilgjengelighet på usunn mat, så er det lettere å kjøpe dette. Og jeg merker at om jeg er en tur i byen og har lyst på noe litt rask mat så er utvalget som oftest: Pøler, hamburger og boller. Eventuelt kebab fra en av bodene.

Men for å svare på mitt eget spørsmål, hva kan vi gjøre? Her er svaret veldig komplekst. Vi må gjøre veldig mange forskjellige ting for å bedre dette. Og som du nevner er opplæring og kunskap veldig viktig - dåg tror jeg ikke stigmatisering er en god vei å gå- Stygt redd for at dette kan gjøre vondt værre, med at folk som er litt overvektige ender opp med å trøstespise p.g.a. stigmatisering og mobbing.

Jeg tror og større tilgjengelighet av rask og sunn mat er viktig. Mange veldig usunn mat fordi det er lettvint - burde vel være muligheter å gjøre det like lett å få tak i sunne alternativer?
Vis hele sitatet...
Jeg er enig i alt du sier, med unntak av holdningen din til lav-karbo. Dette er dog litt på siden av diskusjonen, så jeg skal ikke skli helt ut. Tar forøvrig mer enn gjerne diskusjonen et annet sted =)