View Single Post
Sitat av etse Vis innlegg
Men hvordan? Det er poenget mitt - det hjelper lite å si "Folk må få kontroll på sin egen kropp", for det er jo de fleste enig i. Men hvordan skal vi få dette til? Hva må vi gjøre for at folk skal klare å få denne kontrollen? Dette er spørsmålene som det er viktig å få svar på - og man må gå ned i detaljene. Og jeg mener og at når man skal svare på spørsmålet må man se på alle faktorene som spiller inn. F.eks. det at enkelte har mer annlegg for å overspise enn andre.

Referer her til et eksperiment jeg så på Discovery channel, hvor de hadde en klasse fra en barnehage hvor de serverte alle en relativt grei og god middag. Etter middagen spurte de alle om de var mette, noe alle sa de var.

Etterpå lot de ungene starte en aktivitet, tror det i dette forsøket var at de skulle tegne. Når alle ungene var godt i gang med å tegne tok de frem litt snacks (kjeks og lignende), og så på hvordan ungene ville reagere. Det de la merke til var at enkelte unger rett og slett ikke enset at de ble servert snacks - og bare fortsatte å tegne, og selv når de ble spurt om de hadde lyst på noe snacks så svarte de nei. Men enkelte andre barn stoppet helt opp å tegne, og i stede ville bare sitte å spise snacks.

Dette forsøket var relativt interesant, siden de tok for seg unger i 2-4 års alderen, som ikke har noe spesielt forhold til det med å tenke mye på kostholdet. Og allerede her ser man store tendenser til at enkeltel ett overspiser når de har muligheten - mens andre ikke gjør det.

--------

Videre mener jeg egentlig at fokuset i tråden har ligget for mye på hvem som er den skyldige - noe jeg mener ikke er så interesant med mindre man kan ta det videre til å komme frem til en mulig løsning på problemet.

Så mitt spørsmål blir da, gitt problemet vi står ovenfor og dagenssituasjon - hvordan skal vi gå frem for å løse problemet? Hva kan vi som samfunn gjøre for å redusere omfanget av problemet?
Vis hele sitatet...
Du har helt rett, det er her det virkelig blir vanskelig. Slik jeg ser det to flaskehalser: Motivasjon og kunnskap.

Det er mtp motivasjonsaspektet jeg vektlegger nettopp dette med at alle kan, og burde, ta tak i sitt eget vektproblem. Røykere blir sosialt stigmatisert i mange samfunnslag, og jeg tror faktisk dette er en viktig grunn til at norge er i verdenstoppen når det gjelder kampen mot sigaretter. Jeg skjønner at det kan virke brutalt og svært politisk ukorrekt, men jeg synes det bør være minst like uglesett å være "et lass av fett" som å røyke som en skorstein. Jeg skjønner at dette nesten kan oppfattes som trolling av noen, så ikke vektlegg dette poenget altfor mye. Det er bare min mening.

Det største problemet er nok fortsatt mangelen på kunnskap om hva som fungerer og hva som ikke fungerer. I hele grunnskolen, der man lærer alt fra å bøye verb på nynorsk til franske gloser, finnes det knapt noe brukbar informasjon om hvordan en regulerer egen kroppsvekt. Mange tror en joggetur på 15 minutter betyr noe som helst for energiforbruket, eller at havregryn, bananer og brød er sunt for en overvektig person. Folk får "fakta" servert fra bekjente som har hørt noe av sin bekjent, eller forsøker å finne frem i jungelen av (feil)informasjon man finner på nettet.

Hvor mange tror ikke juice er sunnere enn brus? Vitaminer er vel og bra, men fra et "overvektsperspektiv" er det akkurat det samme.

Myndighetene burde ta grep og utarbeide reelle faktabaserte kostholdsråd myntet på dagens situasjon, og helt uten det desperate behovet for å romantisere norsk bondekost. Å opplyse folket på emnet tror jeg ville hatt enorme resultater.